Tiga ADUN angkat sumpah sebagai pembantu menteri hari ini
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Tiga ADUN angkat sumpah sebagai pembantu menteri hari ini


26 Januari 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Tiga pembantu menteri baharu mengangkat sumpah di hadapan Yang di-Pertua Negeri, Tuan Yang Terutama Tun Juhar Mahiruddin di Istana Seri Kinabalu, di sini, hari ini.


Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Haji Noor berkata, dengan pelantikan baharu itu, rombakan pembantu menteri sedia ada turut dilakukan.

“Pelantikan dan rombakan pembantu menteri hari ini adalah usaha berterusan untuk memantapkan dan mengukuhkan pentadbiran kerajaan,” katanya.


Pelantikan pembantu menteri adalah untuk mengisi dua jawatan yang dikosongkan oleh Datuk James Ratib, mantan Pembantu Menteri Pertanian dan Perikanan yang kini Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat dan Datuk Jasnih Daya yang memilih untuk melepaskan jawatan Pembantu Menteri Kewangan bagi memberi laluan kepada pelantikan orang lain.


“Untuk membina pasukan yang kuat, saya telah melantik Datuk Haji Ruslan Muharam daripada PBS sebagai Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri, manakala Peto Galim dan Tan Lee Fatt daripada Pakatan Harapan masing-masing akan memegang jawatan sebagai Pembantu Menteri Pertanian dan Perikanan dan Pembantu Menteri Kewangan untuk menambah pentadbiran inklusif sedia ada,” katanya.


Empat pembantu menteri sedia ada yang terlibat dalam pertukaran portfolio ialah Dato’ Sri Dr Ruddy Awah (Pembangunan Luar Bandar), Datuk Harun Durabi (Sains, Teknologi dan Inovasi), Datuk Fairuz Renddan (Belia dan Sukan) dan Datuk Andi Suryady Bandy (Pembangunan Perindustrian). Ruddy dan Fairuz dari GRS manakala Harun dan Andi Suryady dari UMNO/BN.


“Saya telah menekankan betapa pentingnya bagi Kerajaan Negeri di bawah pimpinan saya untuk berfungsi sebagai sebuah pasukan yang padu yang berkongsi aspirasi yang sama dibina atas kepercayaan dan rasa hormat bersama.


“Kita memerlukan pasukan yang kuat untuk mendorong momentum pembangunan kita dan untuk memenuhi janji pilihan raya kita kepada rakyat dan negeri,” kata Hajiji.

bottom of page