Malaysia beri jaminan hubungan baik dengan China kepada Jerman
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Malaysia beri jaminan hubungan baik dengan China kepada Jerman


12 Mac 2024

Oleh Wartawan Nabalu News


BERLIN: Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata Malaysia memberi jaminan kepada Jerman bahawa hubungannya dengan China adalah dalam keadaan baik dan tidak menghadapi sebarang isu serius.


Anwar, menegaskan bahawa walaupun Malaysia merupakan sebuah negara kecil, ia tetap memiliki hak untuk menjalin hubungan dengan pelbagai negara demi kepentingan rakyatnya.


"Saya amat kagum dengan keikhlasan dan pemahaman anda, termasuk mengenai apa yang berlaku di Malaysia serta rantau ini," ujar Anwar dalam sidang akhbar bersama Canselor Jerman, Olaf Scholz.


Jelas beliau, Malaysia mengakui pengaruh China yang semakin berkembang dan kesannya terhadap dinamika serantau, dengan menyatakan bahawa Malaysia berkomitmen untuk mengekalkan hubungan baik dengan China sambil melindungi kedaulatan dan kepentingan negara.


Dalam mesyuarat dua hala dengan Scholz, Anwar memaklumkan bahawa China merupakan rakan perdagangan utama Malaysia di peringkat global.


Kedua-dua negara juga merayakan Ulang Tahun ke-50 Penubuhan Hubungan Diplomatik tahun ini, yang dilihat sebagai satu pencapaian bersejarah.


Selain itu, Anwar menekankan pentingnya penglibatan konstruktif dan dialog dalam menangani cabaran yang timbul daripada pengaruh China di rantau ini, termasuk isu Laut China Selatan.


Mengenai krisis di Ukraine, Perdana Menteri menyatakan bahawa kedua-dua pemimpin bersetuju bahawa Rusia harus menghentikan pencerobohan dan mencari penyelesaian secara aman terhadap konflik tersebut. "Ia mempunyai kesan dari segi perdagangan dan pembangunan ekonomi, malah natijahnya dapat dirasai sehingga ke Asia," tambah Anwar.



bottom of page