PPR Kibabaig dijangka sedia dihuni selepas Jun 2022
top of page
  • Wartawan Nabalu News

PPR Kibabaig dijangka sedia dihuni selepas Jun 2022


11 Februari 2022

Oleh Wartawan Nabalu News


PENAMPANG: Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kibabaig yang terdiri daripada lapan blok dan 760 unit dijangka sedia dihuni selepas Jun tahun ini, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kapayan.


Baru-baru ini, Jannie dan kakitangannya dari Pusat Perhubungan ADUN Kapayan telah membuat lawatan tapak ke PPR Kibabaig bersama wakil-wakil dari Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan (KKTP) Persekutuan, Majlis Daerah Penampang dan Sabah Electricity S/B untuk membincangkan isu kelewatan lama PPR Kibabaig, di sini.


Jannie berkata, pihaknya sering mendesak kerajaan untuk mempercepatkan penyiapan akhir projek perumahan ini yang pada awalnya dijangka akan diserahkan daripada Kementerian Persekutuan tersebut pada Jun 2016.


Semasa taklimat dan pemeriksaan tapak, Ketua Penolong Pengarah Kanan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Persekutuan, Mohd Arzaleigh Abdul Rahman berkata, kerja tambahan yang diperlukan itu kini berada di peringkat terakhir selepas menyelesaikan pelbagai masalah dan kelewatan yang dihadapi.


Jelasnya, kelewatan menduduki enam blok itu juga disebabkan kecurian kabel elektrik yang mengakibatkan kerugian besar, namun Kementerian Persekutuan sejak itu telah menyediakan dana untuk perkhidmatan keselamatan yang lebih baik.


Selain itu, walaupun jalan dari PPR ke jalan utama Kibabaig hampir siap, ia masih akan mengambil lebih banyak masa untuk disambungkan ke jalan Kibabaig. Bagaimanapun, kelewatan ini tidak akan menjejaskan jangkaan penyiapan dan pendudukan blok yang tidak diduduki pada bulan Jun.


“Saya juga melihat persekitaran kawasan blok-blok PPR yang tidak berpenghuni tidak diselenggara dengan baik dan pokok renek perlu dibersihkan.


“Saya menggesa KKTP untuk menyediakan dana tambahan bagi membolehkan penyelenggaraan berkala persekitaran sementara menunggu kerja-kerja lain yang perlu disiapkan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.


“Terdapat juga masalah akibat tanah runtuh berhampiran blok A, yang saya harap Jabatan Kerja Raya (JKR) akan memeriksa dan memberi penyelesaian secepat mungkin,” tambahnya.


Pegawai Majlis Daerah Penampang, Riduwan Darasin memaklumkan bahawa 14 pemohon yang diluluskan telah menerima surat tawaran dan mereka telah dibenarkan berpindah ke blok sedia ada di G dan H. Riduwan turut menambah bahawa senarai orang yang diluluskan yang telah siap pada 2019 akan kekal dan tidak berubah dan mereka tidak perlu risau tentang ini.


“Saya mengucapkan terima kasih kepada Majlis Daerah Penampang khususnya Encik Riduwan yang telah mengaturkan lawatan ke PPR ini. Saya juga menghargai komitmen yang ditunjukkan oleh Ketua Penolong Pengarah Kanan KKTP, Mohd Arzaleigh Abdul Rahman untuk berusaha menyempurnakan kerja-kerja tambahan dengan segera dan memastikan PPR Kibabaig selamat dan bersedia untuk diduduki,” kata Riduwan.


“Saya merayu kepada semua pemohon supaya terus bersabar dengan kelewatan ini. Saya berharap Kerajaan GRS, khususnya Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah untuk terus memantau projek ini bagi memastikan pendudukan blok kosong pada Jun tahun ini kerana ia telah lama ditunggu-tunggu oleh ramai orang,” tegasnya.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page