Bekas jaguh larian lasak Gunung Kinabalu juarai Larian Ulu Kadamaian 2022
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Bekas jaguh larian lasak Gunung Kinabalu juarai Larian Ulu Kadamaian 2022


Guainus Salagan, juara bagi kategori lelaki veteran.

14 Oktober 2022

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA BELUD: Guainus Salagan dan isterinya Kona Liau masing-masing menjuarai Larian Ulu Kadamaian 2022 bagi kategori lelaki dan perempuan veteran.


Guainus berjaya menamatkan larian 17 kilometer dalam tempoh 1 jam 51 minit manakala Kona pula menamatkan larian dalam masa 2 jam 32 minit.


Acara itu yang diadakan di Kg.Kiau Nuluh baru-baru ini dianjurkan JPKK dan KRT Ulu Kadamaian (Kg. Kiau Taburi, Kg.Kiau Nuluh, Kg. Kiau Bersatu, Kg.Lobong-Lobong dan Kg. Kaung) dengan kerjasama KARC (Kadamaian Advencture Race Challenge).


Kona Liau

Tempat kedua bagi kategori lelaki veteran dimenangi oleh Gustin Tiam (1 jam 53 minit) dan ketiga oleh Jasinin Bahangkat (2 jam 04 minit).


Bagi kagetori perempuan veteran pula, tempat kedua dimenangi oleh Rose Gimbalo (2 jam 35 minit) dan tempat ketiga oleh Stlea Thomas dengan catatan masa 2 jam 47 minit.


Pelari tempatan yang tidak asing lagi Jassica Lintanga menjuarai kategori perempuan terbuka dengan catatan masa 2 jam 34 minit, tempat kedua Sofia Raidin (2 jam 45 minit) dan ketiga oleh Ellystrina Jimes (2 jam 54 minit).


Jassica Lintanga

Juara bagi kategori lelaki terbuka pula ialah Jude Maikol (1 jam 45 minit), Willy Wilson Jafry (1 jam 46 minit) dan Pettry Osman (1 jam 49 minit).


Larian Ulu Kadamaian antaranya bertujuan mempromosikan keindahan alam semulajadi di kawasan itu, selain membantu merancakkan semula aktiviti eko pelancongan, agro tourism dan memberi peluang kepada pengusaha homestay di Ulu kadamaian.



Jude Maikol

Sementara itu, Pengarah Larian Ulu Kadamaian Geofarry Gunsalam berkata, acara itu mendapat sambutan amat menggalakkan dan mencapai sasaran dengan penyertaan 150 peserta.


"Oleh itu kami akan teruskan acara ini pada tahun depan dengan jarak larian yang lebih jauh dan mencabar iaitu 30 km, dijangka akan diadakan pada hujung bulan April 2023," katanya.



bottom of page