GRADUAN UNIVERSITI BEKERJA PENGAWAL KESELAMATANGRADUAN UNIVERSITI BEKERJA PENGAWAL KESELAMATAN
top of page
  • Wartawan Nabalu News

GRADUAN UNIVERSITI BEKERJA PENGAWAL KESELAMATAN


Riuh bekerja sebagai pengawal keselamatan di sekolah.

19 Mac 2021


Coretan kali ini mengisahkan seorang jejaka kelahiran Beluran yang hanya mahu dikenali sebagai Riuh.


Anak ketujuh daripada sembilan adik-beradik ini menetap di sebuah perkampungan terpencil iaitu Kampung Abuan Sugut.



Bagai sirih pulang ke gagangnya adalah gambaran tepat setelah bergraduasi pada tahun 2018 dalam opsyen Pendidikan Sejarah di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Riuh kembali ke daerah kelahirannya untuk bersama keluarga.


Oleh kerana belum ada rezeki dalam mana-mana bidang yang bersesuaian dengan bidangnya, Riuh kini bekerja sebagai pengawal keselamatan di sekolah berdekatan dengan kediamannya.

“Saya tamat belajar pada tahun 2018. Saya pulang ke kampung sebab mahu bersama keluarga setelah lama merantau di negeri orang.


"Saya ada try juga cari kerja di banyak tempat tapi tiada rezeki. Syukurlah pada 2019, saya cuba apply kerja jadi security guard di sebuah sekolah berdekatan kampung saya dan saya dapat... Sedar tidak sedar, masuk tahun ketiga sudah saya jadi security guard," katanya.


Ketika ditanya cabaran yang dihadapi sepanjang bekerja sebagai security guard memandangkan beliau merupakan lulusan Sarjana Muda Pendidikan, Riuh berkata beberapa pertanyaan sering diajukan kepadanya:


“Belajar tinggi-tinggi tapi jadi Security Guard. Bagus inda payah belajar”

“Bila mahu mengajar? Sampai bila mahu kerja begini?

“Sijil kau inda setaraf dengan gaji pekerjaan kau sekarang,” sahutnya dengan nada perlahan.


“Terkadang saya bertanya dalam hati, hina sangatkah pekerjaan saya sebagai security guard di sekolah? Satu, dua kali, boleh lagi saya tadah telinga. Tapi kalau berkali-kali saya dengar orang cakap belakang (mengumpat), saya pun pandai down juga.


“Saya bukannya mencuri, merompak atau buat jenayah. Saya tetap juga berbakti untuk masyarakat sekeliling biar pun belum ada rezeki untuk menjadi cikgu setelah tiga tahun penantian.


"Saya major Pendidikan Sejarah. Kalau tiada kekosongan guru Sejarah di sekolah, kenapa tidak diambil kira minor saya iaitu Bahasa Kadazandusun? Banyak saja saya nampak kekosongan untuk subjek ini di sekolah,” ujarnya dengan hiba.



Pada era di hujung jari, hangat diperdebatkan graduan memilih pekerjaan di media-media massa. Sehingga suatu ketika, graduan pendidikan dipukul rata sebagai terlalu memilih pekerjaan. Bagi Riuh, realitinya tidak sedemikian rupa.


“Hangat diperkatakan, graduan pendidikan memilih pekerjaan baik di media sosial mahupun media cetak. Sejauh mana kebenarannya, tiada siapa yang tahu. Persoalannya, graduan ISMP memilih kerja, atau pihak industri yang menolak kami disebabkan frasa ‘pendidikan’ yang terpampang pada skrol degree kami? Mereka beranggapan kami hanya bekerja untuk jangka masa pendek, dan akan di-posting-kan di sekolah sebagai guru tetap,” tegasnya lagi.


Menurutnya, semasa ‘bertarung’ dalam mendapatkan pekerjaan suatu ketika dahulu, sudah banyak tempat yang telah dilamarnya tetapi ditolak mentah-mentah disebabkan frasa ‘Pendidikan’ yang terpahat di skrol kelayakannya itu.


“Saya sudah jelaskan yang degree saya ini bersifat open market dan tidak terikat dengan apa-apa kontrak, baik dengan kementerian mahupun agensi kerajaan. Tapi durang (pihak syarikat) tidak mahu dengar.


"Saya kena cop lagi (dianggap) penipu. Beginilah realitinya kami (graduan ISMP UA) dalam mencari pekerjaan di luar bidang,” katanya dengan tenang.


Riuh berkata, dia pernah membuat permohonan sebagai guru interim sebelum ini tetapi tidak berjaya.


“Saya ada apply permohonan guru interim pada tahun 2019 untuk Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan tapi tidak berjaya.



"Antara sebab utama adalah pihak Jabatan Pendidikan Negeri Sabah waktu itu beranggapan bahawa opsyen saya (ISMP Sejarah) mudah (ada keutamaan) untuk mendapat jawatan sebagai guru tetap melalui SPP (Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan).


"Tapi, hakikatnya adalah sebaliknya. Waktu itu memang banyak kekosongan untuk opsyen Sejarah tapi kami (graduan ISMP UA) tidak diutamakan," katanya.


Riuh berkata: "Kami dilatih untuk menjadi seorang guru. Selain opsyen sendiri, saya juga boleh ajar subjek di luar opsyen sebab saya percaya di sekolah nanti pun kami akan tertakluk dengan arahan pihak sekolah juga. Apa subjek yang disuruh ajar, kami akan patuh saja".


Segan bergalah, hanyut serantau. Demi kelangsungan hidup, Riuh sedar bahawa perlu bekerja keras untuk menyara diri dan keluarga, di samping perlu membayar pinjaman PTPTN.


Mengakhiri perbualan, Riuh berharap agar nasib akan berpihak kepadanya pada urusan temu duga guru yang dijangka diadakan selewatnya April ini.


__________________________________________________________________________________


PENAFIAN:

Perkongsian dalam coretan ini adalah diperakui oleh graduan (saudara Riuh) sendiri untuk disiarkan, baik di media cetak mahupun digital. Segala olahan yang dibuat adalah bersifat asli tanpa mengubah sebarang maksud asal dan tokok tambah seperti yang dikongsikan oleh graduan.




bottom of page