Kenyataan Media Bersama PH Sabah mengenai kemelut politik
top of page
  • nabalunews

Kenyataan Media Bersama PH Sabah mengenai kemelut politik Sabah

7 Januari 2023


1. Kami berasa amat kesal melihat Sabah sekali lagi berhadapan dengan kemelut politik yang sepatutnya tidak berlaku.


2. Seharusnya focus utama kita adalah memastikan matlamat perjuangan kita membantu rakyat dan membangun ekonomi serta bersama-sama berusaha untuk memastikan perjuangan MA63 direalisasikan selaras dengan hasrat YAB Perdana Menteri.


3. Kami mengulangi pendirian kami sebelum ini bahawa kami tidak menyokong sebarang usaha untuk menggulingkan kerajaan melalui cara “pintu belakang”.


4. Pada masa yang sama, kami tidak bersetuju *untuk* Dewan Undangan Negeri dibubarkan sekiranya kemelut ini terus berterusan dan kedudukan Dewan Undangan Negeri buat masa ini terus tergantung (Hung State Assembly).


5. Sehubungan itu, kami ingin memaklumkan bahawa tujuh (7) ahli Dewan Undangan Negeri *dari Pakatan Harapan* memberi sokongan kepada YAB Ketua Menteri sedia ada, iaitu YAB Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Bin Noor yang merupakan ADUN Sulaman.


6. Ini adalah selari dengan prinsip kami untuk memastikan kestabilan politik terus mantap di Sabah dan tidak terlibat dalam langkah seperti Langkah Sheraton.


7. Susulan sokongan ini, kami bersetuju bahawa satu Kerajaan Perpaduan Sabah boleh dibentuk seperti amalan di peringkat persekutuan.


8. Kami berdoa agar kemelut politik akan berakhir dalam masa terdekat dan kesejahteraan rakyat Sabah terus dibela dengan sokongan ini.


YB Datuk Christina Liew

ADUN Api-Api


YB Datuk Poon Fung Ming

ADUN Tanjung Papat


YB Datuk Ewon Benedick

ADUN Kadamaian


YB Phoong Jin Zhe

ADUN Luyang


YB Jannie Lasimbang

ADUN Kapayan


YB Tan Lee Fatt

ADUN Likas


YB Peto Galim

ADUN Inanam

bottom of page