Anwar gesa pembaikan sekolah daif tanpa kerenah
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Anwar gesa pembaikan sekolah daif tanpa kerenah


16 Mei 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa tiada sebarang kerenah birokrasi boleh menghalang usaha kerajaan untuk membaiki sekolah-sekolah daif di seluruh negara.


Beliau berkata, beliau telah mengarahkan Kementerian Pendidikan dan Kementerian Kewangan untuk mempercepatkan proses pembinaan semula di sekolah-sekolah yang terjejas oleh kekurangan kemudahan asas.


“Kita dahulu merekodkan pencapaian yang mengagumkan (dalam ekonomi). Tetapi jika sebuah sekolah mempunyai lapan tandas, (ada kemungkinan) empat daripadanya rosak.


"Adakah kita mahu mengajar anak-anak kita tanpa kemudahan asas?” katanya semasa pelancaran sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan di Melaka.


Terdahulu, Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek pada awal tahun ini berkata, kerajaan telah memberi keutamaan untuk membaiki lebih daripada 300 sekolah daif yang memerlukan pembaikan dan penyelenggaraan segera, termasuk 289 sekolah di Sabah yang dianggap tidak selamat oleh Jabatan Kerja Raya.


Tambah Anwar, kerajaan bercadang untuk menaikkan elaun guru sebagai penghargaan kepada sumbangan mereka dalam bidang pendidikan, susulan pertumbuhan ekonomi negara yang “mengagumkan” dalam suku pertama tahun 2023.


“Ini bermakna pendapatan yang diperoleh oleh kerajaan (dalam suku pertama tahun ini) akan dikembalikan kepada rakyat. Tetapi jangan minta (kenaikan elaun guru) sekarang, berikan kami sedikit masa,” katanya.


photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page