Anwar: Malaysia yakin hubungan ekonomi dengan China boleh lebih kukuh
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Anwar: Malaysia yakin hubungan ekonomi dengan China boleh lebih kukuh


17 Sept 2023

Oleh Wartawan Nabalu News

NANNING: Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menghadiri Ekspo China-ASEAN ke-20 (CAEXPO 2023) dan Sidang Kemuncak Perniagaan dan Pelaburan China-ASEAN (CABIS) yang berlangsung di Nanning, China dari 16 hingga 19 September.


Dalam ucaptama beliau semasa upacara pembukaan ekspo tersebut, Anwar menekankan kerjasama strategik antara negara-negara ASEAN dan China di bawah Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN-China (ACFTA).


Beliau juga mengumumkan bahawa Malaysia akan terus menyokong usaha untuk memuktamadkan Rundingan Penambahbaikan ACFTA 3.0 menjelang tahun 2024.


Jelas Anwar, rundingan itu penting untuk pemulihan ekonomi pasca-pandemik COVID-19, meningkatkan hubungan perdagangan dan pelaburan, serta memastikan pergerakan barangan dan perkhidmatan yang lancar.


"Kemasukan rundingan yang termasuk bidang pertumbuhan baharu seperti ekonomi digital, teknologi hijau, kesalinghubungan rantaian bekalan, persaingan, perlindungan pengguna dan perniagaan mikro, kecil dan sederhana (MSME) – memastikan perjanjian itu kekal relevan dan berwawasan," katanya.


Beliau juga menzahirkan penghargaan kepada China atas sokongan tidak berbelah bahagi dalam memastikan pertumbuhan ekonomi di rantau ini dapat diterjemah menjadi pengagihan kemakmuran bagi rakyat.


Selain itu, Anwar juga mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri China Li Qiang dan membincangkan hubungan dua hala serta isu-isu serantau dan antarabangsa yang mempunyai kepentingan bersama.


Beliau juga berpeluang berinteraksi dengan syarikat-syarikat besar China yang berminat untuk melabur di Malaysia.


CAEXPO 2023 adalah ekspo perdagangan terbesar di China yang menampilkan produk-produk dan perkhidmatan dari negara-negara ASEAN dan China. Malaysia adalah salah satu negara peserta tetap ekspo tersebut sejak tahun 2004.



photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page