Guan Eng mahu PM terus terang mengenai projek saluran paip SabahGuan Eng mahu PM terus terang mengenai projek saluran paip Sabah
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Guan Eng mahu PM terus terang mengenai projek saluran paip Sabah


22 Okt 2021

Oleh Wartawan Nabalu News


KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob harus berterus terang mengenai penyambungan projek Saluran Saluran Gas Trans Sabah (TSGP) dan Saluran Pelbagai Produk (MPP) bernilai di negeri itu yang RM9.4 bilion.

Katanya, DAP terkejut dengan keputusan secara sembunyi yang dibuat oleh Kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini untuk menyambung semula projek TSGP dan MPP yang penuh dengan skandal, yang telah ditamatkan oleh Kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada 6 September 2018.


Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz, ketika menjawab pertanyaan Parlimen baru-baru ini daripada Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Chan Foong Hin, mengatakan keputusan untuk menghidupkan semula projek-projek itu dibuat dalam mesyuarat Kabinet pada 10 Februari tahun ini.


“Suria Strategic Energy Resources Sdn Bhd (SSER), anak syarikat milik penuh Kementerian Kewangan yang diperbadankan, adalah syarikat yang diberi mandat untuk menjalankan projek MPP dan TSGP. Projek itu telah diberikan kepada China Petroleum Pipeline Bureau pada 1 Nov 2016 oleh pentadbiran belas perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.


“Kontrak bernilai RM9.4 bilion tersebut belum mengambil kira kos yang berkaitan dengan pengambilan tanah, dua perjanjian perundingan pakar dan perjanjian penyelenggaraan, yang akan merangkumi jumlah kos tambahan sebanyak RM1.7 bilion.


“Kedua-dua projek ini adalah salah satu skandal kewangan yang paling tidak masuk akal oleh pentadbiran Najib kerana SSER telah membayar RM8.3 bilion, atau 88 peratus daripada RM9.4 bilion nilai pembinaan projek tersebut, walaupun kemajuan kerja yang belum diaudit hanya pada 13 peratus,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.


Projek TSGP sepanjang 662 kilometer itu akan bermula dari Terminal Gas Kimanis ke Sandakan dan Tawau, manakala projek MPP sepanjang 600 kilometer akan menghubungkan pelbagai projek petrokimia di Melaka dan Port Dickson, Negeri Sembilan ke Jitra, Kedah.


“Persoalannya, mengapa Muhyiddin tidak mengambil tindakan terhadap dalang kesalahan kewangan yang luar biasa dan besar dalam membayar berbilion-bilion ringgit untuk kerja yang tidak dilakukan dengan pembayaran 88 peratus untuk 13 peratus kemajuan kerja yang tidak diaudit?


“Sekiranya kerajaan sebelum ini telah memutuskan untuk menghidupkan kembali dan meneruskan kedua-dua projek tersebut, mereka yang terlibat dalam mengkhianati kepentingan kewangan negara tidak boleh dibiarkan begitu saja.


“PH telah memutuskan sebagai satu dasar bahawa setiap penjimatan yang dihasilkan daripada projek akan dikembalikan kepada Kementerian yang berkenaan atau negeri-negeri di mana projek itu dilaksanakan. Ini bermaksud bahawa bilion ringgit yang dapat diselamatkan daripada kedua-dua projek ini akan dikembalikan kepada negeri-negeri yang terlibat dalam bentuk projek jalanraya, air dan infrastruktur yang lebih diperlukan,” katanya.


Dalam pada itu, Guan Eng menyeru Ismail Sabri untuk berterus terang dengan peranannya dalam pentadbiran sebelum ini.


Tambahnya arah baru juga perlu ditetapkan untuk memastikan bahawa bukan sahaja kepentingan kewangan negara dilindungi tetapi individu terlibat dalam penipuan melalui tindakan khianat seperti perlu dihukum berat.


“Kegagalan untuk melakukannya akan menunjukkan bahawa Ismail Sabri tidak berbeza dengan pendahulunya dalam menutup mata dan bahkan berusaha untuk menutup jenayah kewangan tersebut.”

bottom of page