Kerajaan Malaysia diarah bayar AS$14.92 bilion kepada waris Sultan Sulu
top of page
  • Farah Salim

Kerajaan Malaysia diarah bayar AS$14.92 bilion kepada waris Sultan Sulu



1 Mac 2022

Oleh Farah Salim


KOTA KINABALU: Kerajaan Malaysia diarah untuk membayar sekurang-kurangnya AS$14.92 bilion (RM62.59 bilion) kepada waris Sultan Sulu terakhir.


Mahkamah antarabangsa memutuskan bahawa Malaysia telah melanggar perjanjian yang ditandatangani oleh Sultan Jamal Al Alam, Baron de Overbeck dan Alfred Dent dari Syarikat Borneo Utara British, pada tahun 1878.


Dalam laporan Malaysiakini, keputusan itu dikeluarkan oleh Mahkamah Timbang Tara di Paris, Perancis oleh penimbangtara Gonzalo Stampa dari Sepanyol.


Kerajaan melanggar perjanjian itu selepas menghentikan pembayaran RM5,300 kepada pewaris sultan sulu sejak tahun 2013 berikutan pencerobohan bersenjata di Lahad Datu.


Semalam, laman web berita Sepanyol La Información melaporkan bahawa penimbang tara Sepanyol Gonzalo Stampa mengarahkan pembayaran itu semasa perbicaraan di mahkamah arbitrasi di Paris, Perancis.


Dengan tidak membayar wang pemisahan sejak 2013, beliau berkata, Malaysia telah melanggar perjanjian itu. Melainkan anugerah itu dibatalkan, Malaysia mempunyai tiga bulan untuk membayar atau berisiko membayar faedah.


Pada mulanya, waris sultan Sulu menuntut AS$32.2 bilion (RM135.08 bilion) daripada Malaysia bagi mendapatkan semula wang pemisahan yang belum dibayar bersama-sama dengan jumlah yang mereka percaya sepatutnya dibayar untuk hasil minyak dan gas yang ditemui di rantau ini.


“Penimbang tara (Stampa) mematuhi mandatnya dengan teliti dan sah, memutuskan pertikaian kontrak antara pihak,” kata portal yang memetik Bernardo Cremades Jr.


Pada asalnya kes itu dibicarakan di Madrid sehingga Mahkamah Tinggi Madrid (Tribunal Superior de Justica de Madrid) membatalkan pelantikan Stampa atas alasan bahawa Malaysia tidak dimaklumkan dengan betul mengenai kes berkenaan dan dengan itu "tidak dapat membela diri".


Kes itu kemudiannya dipindahkan ke ibu negara Perancis.


Pada 17 Mac 2020, Hakim Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu Datuk Martin Indang memutuskan bahawa Malaysia adalah tempat yang sesuai untuk menyelesaikan pertikaian yang timbul daripada Surat Ikatan Penyerahan 1878 dan bukannya mahkamah Sepanyol, yang tidak mempunyai kuasa atau bidang kuasa ke atas Malaysia.


Hakim Idang berkata demikian ketika memutuskan memihak kepada kerajaan Malaysia dalam samannya terhadap lapan daripada keturunan sultan Sulu di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu pada 17 Mac.


Beliau berkata tiada perjanjian yang mengikat antara Kerajaan dan waris sultan yang memaksa mana-mana pihak untuk turut tunduk kepada timbang tara sekiranya berlaku pertikaian.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page