Maklumat cuaca tular di media sosial adalah palsu: METMalaysia Maklumat cuaca tular di media sosial adalah palsu: METMalaysia
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Maklumat cuaca tular di media sosial adalah palsu: METMalaysia


Maklumat palsu

23 Disember 2021

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Jabatan Meterologi Malaysia (MET Malaysia) menjelaskan maklumat cuaca yang tular di pelbagai platform media sosial serta aplikasi WhatsApp adalah maklumat palsu.


MET Malaysia dalam kenyataan media mengklasifikasikan maklumat yang dikeluarkan oleh @IwanAzlann berkenaan 24, 25, 26 Disember, the climax of MTL (Monsun Timur Laut) will come” yang sedang tular di pelbagai platform media sosial serta aplikasi WhatsApp sebagai maklumat palsu.


"MET Malaysia ingin menegaskan bahawa penyebaran maklumat berita palsu dan tidak sahih boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.


“Orang ramai diingatkan supaya mendapatkan maklumat sahih berkenaan ramalan dan amaran cuaca melalui laman web rasmi dan laman media social rasmi MET Malaysia atau melalui talian hotline 1-300-22-1638 dan aplikasi myCuaca," kata kenyataan itu.


photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page