Malaysia dan Filipina bakal tandatangani MoU pada Oktober
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Malaysia dan Filipina bakal tandatangani MoU pada Oktober


26 Julai 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


PUTRAJAYA: Malaysia dan Filipina akan menandatangani beberapa memorandum persefahaman (MoU) yang tertunggak pada Mesyuarat Suruhanjaya Bersama yang akan diadakan di sini pada Oktober.


Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kedua-dua negara telah bersetuju untuk mempercepatkan proses penyelesaian MoU tersebut yang melibatkan pelbagai bidang kerjasama.


"Kita (Malaysia dan Filipina) mempunyai MoU tertunggak yang mana kedua-dua kita telah bersetuju untuk mempercepatkan prosesnya dan berusaha mencari jalan untuk menyelesaikannya dan diharap dapat ditandatangani semasa mesyuarat suruhanjaya itu," katanya pada sidang media bersama dengan Presiden Filipina Ferdinand Marcos Jr, di sini, hari ini.


Beliau berkata, beliau juga telah membincangkan isu dua hala dalam pelaburan dan perdagangan dengan Presiden Marcos dan menekankan potensi yang besar yang perlu diterokai oleh kedua-dua pihak.


"Kedua-dua komuniti perniagaan (Malaysia dan Filipina) perlu lebih banyak berinteraksi antara satu sama lain dan mengambil langkah bersama-sama untuk meningkatkan hubungan dua hala serta ekonomi dan perdagangan, dan pada masa yang sama membantu memulihkan ekonomi pasca pandemik," katanya.


Anwar turut menyentuh mengenai potensi industri halal bagi kedua-dua negara dan berkata, kerajaan akan melakukan yang terbaik dari segi isu atau pensijilan halal.


"Tetapi saya fikir kita perlu bersama-sama mengambil langkah yang efektif untuk memastikan industri halal boleh menembusi dengan lebih berkesan lagi ke Pasaran Timur Tengah khususnya," katanya.


Sementara itu, Marcos berkata mesyuarat suruhanjaya bersama itu akan menjadi saluran untuk kedua-dua agensi kerajaan membincangkan kerjasama keutamaan secara terperinci, terutamanya berkaitan jenayah rentas negara, pertanian, industri Halal, perbankan Islam, pendidikan, pelancongan, dan kebudayaan, sukan dan ekonomi digital.


"Kami terus mengusahakan MoU yang sepadan dalam bidang pergantungan dan kami akan memeterainya dalam masa terdekat. Berdasarkan kepada hubungan dua hala kita, kerajaan kami komited untuk menyelaraskan usaha membangun kapasiti di wilayah autonomi Bangsamoro di Filipina Selatan di Mindanao Muslim, terutamanya dalam sektor seperti industri halal, perbankan Islam dan jaminan makanan," katanya.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page