Mesyuarat Khas Kabinet pertama selepas rombakan dipengerusikan PM Mesyuarat Khas Kabinet pertama selepas rombakan dipengerusikan PM
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Mesyuarat Khas Kabinet pertama selepas rombakan dipengerusikan PM



13 Disember 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


PUTRAJAYA: Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mempengerusikan mesyuarat Khas Kabinet pertama Kerajaan Perpaduan selepas rombakan di Bangunan Perdana Putra pada hari Rabu.

 

Dalam mesyuarat tersebut, Anwar telah memberikan taklimat penting mengenai peraturan, naratif, dan hala tuju yang akan menjadi tunjang kepada Kerajaan Madani.

 

Pada hari yang sama, semua menteri dan timbalan menteri yang baru dilantik, serta mereka yang mengalami perubahan portfolio selepas rombakan Kabinet, telah memulakan tugas mereka secara rasmi.

 

Sehari sebelumnya, Anwar telah mengumumkan pelantikan lima menteri dan timbalan menteri, termasuk empat wajah baru dan penampilan semula lima bekas menteri, dalam usaha untuk mengukuhkan lagi struktur Kabinet Kerajaan Perpaduan.

 

Perdana Menteri juga telah mengumumkan penyusunan semula kementerian yang disesuaikan dengan keperluan semasa, melibatkan Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim kepada Kementerian Peralihan Tenaga dan Daya Guna Awam serta Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam.

 

Selain itu, Kementerian Komunikasi dan Digital juga telah dipecahkan kepada Kementerian Digital dan Kementerian Komunikasi.

 

Rombakan ini telah menyebabkan peningkatan jumlah Ahli Jemaah Menteri dari 28 kepada 31, dan Timbalan Menteri dari 27 kepada 29, menjadikan jumlah keseluruhan anggota pentadbiran Kerajaan Perpaduan kini berjumlah 60 orang.


photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page