SAFA BENTUK PASUKAN BERAKSI PIALA PRESIDEN, PIALA BELIA UNTUK LIGA MUSIM DEPANSAFA BENTUK PASUKAN BERAKSI PIALA PRESIDEN, PIALA BELIA UNTUK LIGA MUSIM DEPAN
top of page
  • nabalunews

SAFA BENTUK PASUKAN BERAKSI PIALA PRESIDEN, PIALA BELIA UNTUK LIGA MUSIM DEPAN



20 DIS 2020


KOTA KINABALU: Persatuan Bola Sepak Sabah (SAFA) akan membentuk pasukan Piala Presiden dan Piala Belia sebagai persiapan bagi menghadapi liga itu musim depan dalam tempoh terdekat.


Pemangku Presidennya Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata, persiapan itu juga termasuk penyusunan pengurusan, pemilihan jurulatih dan pemain-pemain, bagi kedua-dua skuad berkenaan.


“Kami akan melakukannya (pembentukan pasukan) dengan teliti dan seboleh-bolehnya secepat mungkin, supaya pasukan terbabit dapat melakukan persiapan rapi untuk bertanding,” katanya dalam kenyataan, hari ini.


Mengikut ketetapan dikeluarkan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), pertandingan Piala Presiden dan Piala Belia bagi musim 2021, dijadualkan berlangsung pada Jun tahun depan.


Dalam perkembangan lain, Bung Moktar berkata, penstrukturan semula SAFA akan turut diperluaskan di peringkat daerah, dan beliau berharap usaha itu berjalan lancar, dan mampu membawa perubahan kepada sukan bola sepak Sabah secara keseluruhannya.


Sementara itu, Bung Moktar turut mengumumkan pelantikan Benedict Asmat dan Anggota Dewan Undangan Negeri Pantai Dalit Jasnih Daya, masing-masing sebagai setiausaha agung dan bendahari agung SAFA yang baharu, menggantikan Rafie Robert dan Joehari Ayub.


Bagaimanapun, Bung Moktar berkata, Rafie dan Joehari akan dilantik sebagai Ahli Majlis Tertinggi SAFA.


Bekas pemain bola sepak Sabah Azman Mastar pula, dilantik sebagai penolong setiausaha agung yang baharu, katanya.


“Ini merupakan sebahagian langkah segera diambil dalam usaha menstrukturkan semula pentadbiran badan bola sepak ini. Pendekatan lain kita sedang pertimbangkan, bagi membolehkan langkah lebih proaktif ke arah kemajuan sukan bola sepak Sabah,” katanya. - Bernama


bottom of page