Surat tuntutan 40% hasil akan dikemukakan selepas semua data diperolehi – Masidi
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Surat tuntutan 40% hasil akan dikemukakan selepas semua data diperolehi – Masidi



24 Januari 2024


KOTA KINABALU: Sabah hanya akan mengeluarkan surat tuntutan kepada Putrajaya berkenaan hak negeri untuk mendapatkan 40% hasil bersih pendapatan Persekutuan selepas menerima data mengenai semua sumber pendapatan kepada kerajaan negeri, kata Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun.


Beliau berkata, satu jawatankuasa teknikal di bawah majlis Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) telah ditubuhkan khusus untuk mendapatkan tarikh dan butiran mengenai jumlah pendapatan yang diperoleh oleh kerajaan Persekutuan dari Sabah.


“Kita hanya boleh menetapkan asas untuk mengira bahagian 40% yang perlu dibayar oleh kerajaan Persekutuan kepada negeri selepas mendapatkan data ini,” katanya. Beliau menjawab seruan Presiden UPKO Datuk Ewon Benedick supaya negeri mengeluarkan surat tuntutan rasmi untuk hak 40% Sabah semalam.


Menurut laporan The Vibes, Masidi berkata kerajaan negeri telah mengeluarkan surat tuntutan rasmi mengenai 40% pada 10 Jun 2022. Disebabkan ini, kerajaan telah mendapat bayaran sementara sebagai ganti hak negeri.


Namun, beliau menekankan bahawa bayaran sementara itu tidak boleh diambil sebagai penyelesaian kepada perkara itu.


Di bawah Artikel 112C Perlembagaan Persekutuan dan Bahagian IV Jadual Kesepuluh Perlembagaan, Sabah berhak mendapatkan dua perlima atau 40% daripada hasil pendapatan Persekutuan yang dikutip di Sabah. Sementara itu, Artikel 112D Perlembagaan Persekutuan membenarkan negeri dan kerajaan Persekutuan untuk menyemak hak tersebut setiap lima tahun.


Tetapi bermula dari tahun 1974, kerajaan Persekutuan gagal membayar hak 40% Sabah, dan memilih untuk membuat bayaran tetap sehingga kini. Data mengenai pengutipan tidak lagi tersedia kepada negeri.


Masidi berkata terdapat keperluan untuk data yang komprehensif daripada agensi-agensi Persekutuan yang berkaitan untuk mengira angka yang tepat, dan menyatakan bahawa isu ini menghalang rundingan dan usaha apabila data tidak tersedia kepada negeri.


Mengulas mengenai tarikh akhir Julai yang ditetapkan untuk menentukan rangka kerja mengenai pembayaran 40%, Masidi berkata negeri mempunyai pilihan lain sekiranya perkara itu tidak diselesaikan.


Artikel 112D (6) Perlembagaan Persekutuan menyediakan bahawa perkara itu boleh dirujuk kepada penilai bebas jika kedua-dua pihak tidak dapat mencapai persetujuan mengenai geran khas.


Walau bagaimanapun, Masidi menegaskan bahawa kedua-dua kerajaan Persekutuan dan negeri adalah sebahagian daripada pentadbiran yang sama.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page