UPKO desak Hamzah jelaskan jenis kad pengenalan baharu untuk PATI di Sabah
top of page
  • Wartawan Nabalu News

UPKO desak Hamzah jelaskan jenis kad pengenalan baharu untuk PATI di Sabah



11 Feb 2022

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO) mendesak Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainuddin menjelaskan jenis kad pengenalan baharu yang akan dikeluarkan kepada pendatang asing di Sabah.


Presidennya Datuk Wilfred Madius Tangau berkata, ini kerana pada masa ini, terdapat beberapa jenis kad yang telah dikeluarkan kepada warga asing di Sabah iaitu IMM13, Sijil Banci dan Kad Burung.


Beliau berkata, kenyataan Menteri Dalam Negeri itu menimbulkan banyak persoalan kerana isu pengeluaran kad pengenalan sudah lama dipolitikkan dan menjadi antara isu utama pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah dan Pilihan Raya Kecil Parlimen Kimanis dua tahun lalu.


“Memandangkan kira-kira dua tahun lalu, parti-parti yang menganggotai Kerajaan Negeri sekarang dan Kerajaan Persekutuan sendiri yang telah membantah dan menjadikan usaha Kerajaan Pusat ketika itu memperkenalkan Pas Sementara Sabah (PSS) bagi mengenalpasti kedudukan warga asing di Sabah sebagai isu pilihan raya dan politik.


“Kami mahukan penjelasan daripada Kementerian Dalam Negeri dan Datuk Seri Hamzah Zainuddin tentang jenis kad yang hendak digunakan sebagai kad pengenalan atau dokumen seumpamanya,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.


Beliau mengulas kenyataan Hamzah bahawa kerajaan sedang mempertimbangkan cadangan Kerajaan Sabah untuk menyediakan kad pengenalan kepada warga asing di negeri ini.


Madius yang juga Ahli Parlimen Tuaran berkata, Menteri Dalam Negeri mesti menjelaskan sama ada objektif dan cara kerja kad pengenalan tersebut adalah sama seperti yang dicadangkan oleh Kerajaan Pusat sebelum ini.


“Jika cadangan dan syor itu datang daripada agensi kerajaan yang sama yang pernah mencadangkan PSS sebelum ini, kemungkinan besar cadangan yang sama walaupun dengan nama yang berbeza.


“Jangan bermain kata-kata seperti niat kad yang bahau dicadangkan ini bukan untuk memberi dokumen pendatang tanpa izin (PTI) atau untuk memberi mereka kerakyatan kerana PSS ketika itu tidak pernah ada matlamat untuk memberikan kesan seumpama itu,” tegasnya.


Beliau berkata, UPKO tidak mahu tindakan mengeluarkan kad pengenalan baharu kepada pendatang membawa kepada masalah atau isu baharu di Sabah, dan menyebabkan isu semasa berlarutan sehingga boleh menjejaskan kesejahteraan rakyat dalam jangka masa panjang.


“Terangkan kepada kami apakah perbezaan pengenalan kad pengenalan ini berbanding PSS sebelum ini? Menarik juga mendengar pandangan semua pemimpin negeri dalam kerajaan negeri sekarang yang lantang menentang cadangan PSS oleh Kerajaan Pusat sebelum ini,” katanya.


Madius berkata, UPKO menekankan terdapat empat kategori utama masalah kehadiran pendatang asing di Sabah.


“Saya mencadangkan setiap pemimpin yang bertanggungjawab dan ikhlas dari Sabah untuk memahami perbezaan empat kategori ini sebelum membuat pandangan mereka dan mempolitikkan perkara itu dengan teruk.


“Empat kategori masalah pendatang asing di Sabah ialah kemasukan pendatang asing tanpa izin secara berterusan, kehadiran pelarian yang sentiasa berada di negeri ini, status Orang Tanpa Kewarganegaraan dan mereka yang memperoleh kad pengenalan melalui cara yang meragukan.


“Sekiranya tiada pemimpin kita memahami cabaran berbeza yang dikemukakan dan penyelesaian yang diperlukan untuk menyelesaikan empat kategori masalah yang berbeza ini, maka mereka tidak ada urusan untuk memberikan pandangan dengan mempolitikkan perkara itu dan mengelirukan orang ramai lagi,” katanya.


Madius berkata, jika Kerajaan Persekutuan ikhlas menyelesaikan masalah kehadiran pendatang asing di Sabah, maka mereka harus memahami dan mencari jalan penyelesaian bagi setiap masalah tersebut.


“Kita tidak mahu pengeluaran kad pengenalan baharu yang diumumkan oleh Menteri Dalam Negeri menjadi alat politik untuk mengukuhkan Kerajaan Negeri Sabah hari ini.


“UPKO mahu kerajaan memahami secara serius empat kategori masalah pendatang asing di Sabah dan menyelesaikan setiap masalah tersebut secara menyeluruh bagi memulihkan maruah negara dan negeri Sabah yang berdaulat. Kita perlu tegas mencari penyelesaian untuk manfaat generasi masa depan kita,” katanya.




photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page