Ahli politik veteran Sabah, Joseph Kurup meninggal dunia
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Ahli politik veteran Sabah, Joseph Kurup meninggal dunia


17 April 2024

Oleh Wartawan Nabalu News


KUALA LUMPUR: Pengasas Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), Tan Sri Joseph Kurup, telah meninggal dunia pada usia 79 tahun.


Beliau, yang juga bekas Timbalan Ketua Menteri Sabah, telah bersara dari politik pada Januari tahun lalu setelah memegang jawatan Presiden PBRS sejak penubuhan parti tersebut.


Beliau digantikan oleh anaknya, Arthur, yang juga merupakan Timbalan Presiden PBRS dan Ahli Parlimen Pensiangan. Kurup juga merupakan ahli pengasas Parti Bersatu Sabah (PBS) sebelum menubuhkan PBRS, komponen Barisan Nasional pada tahun 1994.


Menurut sumber dari NSTP, Kurup telah tidak sihat sejak sekian lama dan beliau meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur.


Sepanjang karier politiknya selama lebih empat dekad, ahli politik veteran ini telah memegang beberapa jawatan menteri. Beliau adalah Timbalan Ketua Menteri Sabah antara tahun 1986 dan 1990 dan sekali lagi dari tahun 1994 hingga 1999.


Jawatan terakhir Kurup adalah sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Perpaduan dan Integrasi Nasional) antara tahun 2013 hingga 2018. Beliau tidak mempertahankan kerusi Pensiangan pada PRU 2018, sebaliknya memilih untuk memberi laluan kepada Arthur, 40.


Arthur kini adalah Timbalan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan di bawah pentadbiran Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

bottom of page