Anwar saksi MoU antara syarikat Malaysia dan Arab Saudi di Jeddah
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Anwar saksi MoU antara syarikat Malaysia dan Arab Saudi di Jeddah


24 Mac 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


JEDDAH: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menyertai upacara pemeteraian tiga Memorandum Persefahaman (MoU) antara syarikat swasta Malaysia dan Arab Saudi semalam.


MoU itu melibatkan Dagang Nexchange Bhd dan Ajlan & Bros Holding Group Co; Dewan Perniagaan Antarabangsa Kuala Lumpur dan Wadi Makkah Knowledge Co; dan Qhub International Sdn Bhd dan Eromman Technologies Sdn Bhd.


Upacara itu berlangsung di The Ritz-Carlton Jeddah selepas solat Tarawih malam Jumaat dan disaksikan oleh Pengerusi Dewan Perniagaan dan Perindustrian Jeddah, Sheikh Mohammed Yousuf Naghi.


Turut hadir ialah Menteri Luar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil dan Duta Besar Malaysia ke Arab Saudi, Datuk Wan Zaidi Wan Abdullah.


Sebelum itu, Anwar dan delegasinya yang sedang melakukan lawatan rasmi tiga hari ke Arab Saudi telah bertemu dengan kira-kira 20 pemimpin industri negara itu dalam satu mesyuarat meja bulat untuk membincangkan peluang kerjasama dan sektor-sektor baru yang boleh diteroka bersama.


Dalam mesyuarat itu, Anwar memberitahu pemimpin industri Arab Saudi bahawa Malaysia kini menikmati kestabilan politik dan kerajaan semasa mempunyai pendekatan perniagaan yang lebih dinamik.


Anwar juga menegaskan bahawa pentadbirannya akan komited untuk memastikan tadbir urus yang baik.


Selain itu, Anwar juga mendengar taklimat daripada ahli perniagaan Malaysia mengenai penglibatan mereka dalam projek mega terbaharu Arab Saudi iaitu bandar futuristik Neom, dan pelbagai peluang yang ada untuk pihak industri dari Malaysia.


Sementara itu, Sheikh Mohammed Yousuf menganggap Malaysia sebagai inspirasi untuk pembaharuan dan berkata komuniti perniagaan Arab Saudi yakin dengan kestabilan politik di Malaysia dan bersedia untuk meningkatkan usaha mereka.


"Kami melihat potensi dalam tenaga boleh diperbaharui, dan kami berharap pelabur Arab Saudi boleh bekerjasama dengan Malaysia dan memanfaatkan kepakaran mereka,” katanya.


Antara lain, syarikat-syarikat Arab Saudi telah menyatakan minat mereka untuk meneroka dalam pembuatan cip mikro dan semikonduktor, sektor perubatan dan pendidikan.



bottom of page