Ewon lancar pembiayaan Bumiputera MSMEs Financing Initiative untuk Alumni TUBE
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Ewon lancar pembiayaan Bumiputera MSMEs Financing Initiative untuk Alumni TUBE


Ewon melancarkan pembiayaan Bumiputera MSMEs Financing Initiative (BMFI).

11 November 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Ewon Benedick melancarkan pembiayaan Bumiputera MSMEs Financing Initiative (BMFI) khusus untuk alumni Program Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE).


Beliau berkata, Program BMFI adalah bantuan pembiayaan baharu dilaksanakan oleh SME Corp dengan kerjasama Funding Societies Malaysia (Modalku Ventures Sdn Bhd).


“Ini adalah pembiayaan khas untuk Alumni TUBE yang berpotensi mengembangkan perniagaan masing-masing dengan kadar pinjaman yang sangat kompetitif iaitu sebanyak 2 peratus dengan pembiayaan maksimum sehingga RM100,000.


“Saya berharap pembiayaan ini akan memberi manfaat kepada usahawan belia khususnya Alumni TUBE untuk mengembangkan lagi perniagaan mereka,” katanya ketika ditemui pemberita selepas menyempurnakan Sesi Temu Mesra (Meet & Greet) bersama Alumni TUBE 2023 Sabah di Hotel Shangri-La Tanjung Aru, di sini, hari ini.


Ewon berkata, berdasarkan laporan Perusahaan Mikro Kecil dan Sederhana (PMKS) di negara ini, PMKS berjaya menyumbang 48 peratus kepada sektor guna tenaga rakyat negara ini termasuk PMKS di Sabah.


“Sebab itu, kita lancarkan pembiayaan BMFI supaya sektor PMKS terus berkembang dan memberikan pekerjaan kepada rakyat Malaysia.


“Seiring dengan perubahan arus perdana yang sangat mementingkan aspek inovasi, teknologi dan pendigitalan, para belia dan golongan muda perlu bersikap lebih proaktif untuk memajukan diri dan keluar daripada zon selesa sebagai ‘pencari pekerjaan’ kepada ‘penjana pekerjaan’,” katanya.


Sehubungan itu katanya, dalam Bajet 2024, sebanyak RM44 bilion diperuntukkan untuk kemudahan pinjaman dan pembiayaan kepada usahawan PMKS.


“Ini membuktikan komitmen besar kerajaan untuk memastikan syarikat PMKS terus berkembang bukan sekadar menyediakan pekerjaan kepada rakyat Malaysia tetapi menyumbang kepada KDNK seterusnya melonjakkan ekonomi negara agar lebih berdaya saing dan kalis cabaran,” katanya.


Sejak Program TUBE diperkenalkan pada tahun 2014, sejumlah RM20.65 juta nilai jualan berjaya direkodkan oleh alumni program itu.


Secara keseluruhan nilai jualan terkumpul yang dicatatkan oleh peserta TUBE dari seluruh negara adalah sebanyak RM154.38 juta.

bottom of page