Geopark Negara Kinabalu: Satu Lagi Anugerah UNESCO untuk Sabah
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Geopark Negara Kinabalu: Satu Lagi Anugerah UNESCO untuk Sabah


26 Mei 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Sabah telah mencapai satu pencapaian yang gemilang apabila Geopark Negara Kinabalu diiktiraf sebagai The Kinabalu UNESCO Global Geopark, menjadikan negeri itu antara tiga di dunia yang memiliki tiga tapak warisan UNESCO.


Pengiktirafan ini diberikan oleh Lembaga Eksekutif UNESCO di Paris pada dua hari lepas.


Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor, dalam satu kenyataan, berkata pengiktirafan ini adalah hasil daripada usaha Kerajaan Negeri melalui Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar serta Taman-Taman Sabah.


Tambah beliau, Geopark Negara Kinabalu adalah satu destinasi Geopelancongan Global yang menawarkan pelbagai tarikan eko-pelancongan.


"Geopark memiliki banyak tumbuhan dan haiwan endemik, termasuk 90 spesies orkid yang hanya terdapat di Gunung Kinabalu. Ini termasuk burung ayam hutan berkepala merah yang tidak ditemui di tempat lain di muka bumi ini," katanya.


Beliau juga berharap bahawa pengiktirafan ini akan memberi manfaat kepada masyarakat tempatan di kawasan Geopark Negara Kinabalu, yang meliputi daerah Kota Belud, Kota Marudu dan Ranau.


Geopark Negara Kinabalu menyertai dua lagi tapak warisan UNESCO di Taman Kinabalu Sabah, iaitu Tapak Warisan Dunia dan Rizab Biosfera Banjaran Crocker UNESCO.


Dengan itu, Sabah kini sebaris dengan Pulau Jeju di Korea Selatan dan Shennongjia di China, yang juga memiliki "Triple Crown" UNESCO.


bottom of page