Isu tuntutan Sulu: Kerajaan bakal lancar laman web khas beri maklumat sejarah, undang-undang
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Isu tuntutan Sulu: Kerajaan bakal lancar laman web khas beri maklumat sejarah, undang-undang



12 April 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KUALA LUMPUR: Kerajaan akan melancarkan sebuah laman web khas yang akan menerangkan isu tuntutan kumpulan Sulu terhadap Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan dengan menggunakan fakta-fakta sejarah dan undang-undang yang sah.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said yang berkata kerajaan tidak akan berdiam diri terhadap mana-mana pihak yang cuba menimbulkan kekeliruan atau menghasut rakyat Malaysia mengenai isu ini.


Beliau berkata kerajaan akan mengambil tindakan undang-undang yang wajar terhadap mereka yang mencabar kedaulatan Malaysia atas wilayah-wilayah itu.


Jelas beliau, laman web khas itu akan menyediakan fakta-fakta berdasarkan sejarah dan undang-undang yang menunjukkan bahawa Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan adalah sebahagian daripada Malaysia dan tidak ada sebarang tuntutan yang sah oleh kumpulan Sulu.


Laman web itu juga akan menjelaskan bahawa tuntutan kumpulan Sulu adalah berasaskan kepada perjanjian sewaan tanah oleh Kesultanan Sulu kepada sebuah syarikat British pada tahun 1878 yang telah tamat tempoh dan tidak lagi berkuat kuasa.


Beliau berkata kerajaan juga akan menjelaskan bahawa kumpulan Sulu telah melanggar perjanjian antara Malaysia dan Filipina pada tahun 1977 yang mengiktiraf kedaulatan Malaysia ke atas Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan.


Tambah Azalina, kerajaan bertegas bahawa kumpulan Sulu telah melakukan tindakan jenayah dan keganasan dengan menyerang Lahad Datu pada tahun 2013 yang telah menyebabkan kematian kepada anggota keselamatan dan penduduk tempatan.


Oleh itu, kerajaan telah mengisytiharkan salah seorang daripada waris-waris kumpulan Sulu iaitu Muhammad Fuad Abdullah Kiram sebagai entiti pengganas di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 berkuat kuasa pada 6 April lalu.


Beliau berkata Muhammad Fuad adalah sebahagian daripada Pasukan Diraja Sulu (RSF) yang dianggap sebagai kumpulan pengganas oleh kerajaan.


Dalam pada itu, kerajaan juga akan mengambil langkah-langkah untuk menentang usaha-usaha kumpulan Sulu untuk melaksanakan anugerah arbitraj sebanyak AS$14.9 bilion (RM65 bilion) terhadap Malaysia berhubung dengan tuntutan mereka ke atas Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan.


Kerajaan telah berjaya mengekalkan penggantungan pelaksanaan anugerah itu oleh mahkamah di Paris, Perancis pada bulan lepas.


Sementara itu, Azalina berkata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail akan melawat empat buah negara iaitu Perancis, Sepanyol, Luxembourg dan Belanda yang terlibat dalam kes arbitraj itu untuk membincangkan perkara ini dengan pihak-pihak berkenaan.


Kerajaan sentiasa komited untuk mempertahankan kedaulatan negara dan tidak akan memberi ruang kepada mana-mana pihak yang cuba mencabar atau merosakkan hubungan baik antara Malaysia dan Filipina.



photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page