Kerajaan GRS digesa ambil tindakan kenaikkan harga barang keperluan
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Kerajaan GRS digesa ambil tindakan kenaikkan harga barang keperluan


28 Mei 2022

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Kerajaan GRS digesa untuk mengawal dan memantau harga barang keperluan asas berikutan peningkatan harga barangan di negara ini.


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kapayan Jannie Lasimbang berkata, harga barangan keperluan di Malaysia semakin meningkat dan ia membimbangkan semua pihak.


"Dengan pandemik dan kegawatan ekonomi semasa, rakyat Malaysia terus dibebani dengan kenaikan harga barangan keperluan asas yang tidak munasabah.


"Ramai penduduk di Sabah telah menyatakan kemarahan terhadap kenaikan harga barangan komoditi asas seperti telur, minyak masak, ayam dan sayur-sayuran kerana ini adalah barangan makanan asas dan telah memberi kesan kepada perbelanjaan runcit mereka.


"Oleh itu, saya menggesa kerajaan GRS untuk melakukan kawalan ketat terhadap harga barang keperluan asas dan sentiasa memantau harga barangan lain semasa krisis ekonomi ini," katanya.


Jelas Jannie, Malaysia telah memasuki fasa endemik COVID-19, namun kebanyakan orang masih tidak mempunyai pendapatan yang stabil dan cuba menyesuaikan diri dalam fasa endamik ini.

Tambah beliau, keadaan tersebut cukup sukar bagi orang yang sedang berjuang untuk terus hidup, tetapi kenaikan kos barang keperluan adalah satu lagi tamparan bagi mereka.


"Saya telah menerima banyak aduan di mana orang ramai menyatakan kemarahan bahawa mereka terpaksa menangani kenaikan harga barangan keperluan asas. Seorang dari Tenom berkata minyak masak Vesawit 2kg berharga RM12.70 sebotol berbanding dengan 2 paket plastik minyak masak 2kg yang berharga RM5.00. Malangnya, setiap orang hanya dibenarkan membeli 2 paket.


"Minyak masak adalah barang keperluan asas, dan orang-orang yang memiliki restoran, atau penjual yang harus menjual makanan goreng tidak mempunyai pilihan selain meningkatkan harga produk mereka. Pengguna perlu menanggung harga sebegitu, tetapi usahawan kini juga mengalami kekurangan pembeli untuk produk mereka.


"Saya telah bercakap dengan seorang rakan di Kota Kinabalu mengatakan bahawa sayap ayam 15kg dulu berharga sekitar RM110.00 tetapi kini telah meningkat kepada RM120.00. Semua barang makanan telah naik harga. Sebagai contoh, satu dulang telur dahulu berharga RM11.00 hingga RM12.00 untuk gred ABC, tetapi kini ia telah naik kepada RM14.50 hingga RM15.50." katanya.


Jannie juga menggesa kerajaan persekutuan dan kerajaan GRS untuk membantu industri makanan menangani kesan kenaikan harga.


Ujarnya, kenaikan harga barang keperluan yang mendadak memberi kesan negatif kepada peniaga dan penternak juga, dan jika harga kawalan ditetapkan, banyak penternak dan peniaga mungkin mengalami kerugian besar dan menyebabkan perniagaan ditutup.

bottom of page