Kerajaan setuju teruskan bantuan khas kepada pesara Jan - Dis 2024
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Kerajaan setuju teruskan bantuan khas kepada pesara Jan - Dis 2024



15 Disember 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


PUTRAJAYA: Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Dr Zulkapli Mohamed, mengumumkan bahawa pemberian bantuan Penghargaan Khas Kepada Pesara (PKKP) akan diteruskan dari Januari hingga Disember 2024.


Bantuan ini diberikan kepada pesara dan penerima pencen terbitan yang terkesan.


Dalam kenyataan yang dikeluarkan pada Khamis, beliau menyatakan bahawa keputusan ini telah dipersetujui dalam mesyuarat Jemaah Menteri.


Sebelum ini, kerajaan telah memutuskan untuk melaksanakan bayaran PKKP dari Julai 2023 hingga Disember 2023 kepada kumpulan yang sama.


Langkah ini diambil susulan keputusan Mahkamah Persekutuan yang membatalkan Seksyen 3 dan 7 Akta Penyelarasan Pencen (Pindaan) 2013 [Akta A1447], menjadikan undang-undang sebelum pindaan itu terpakai secara automatik untuk tujuan penyelarasan pencen.


"Keputusan pemberian bantuan PKKP merupakan komitmen berterusan kerajaan dalam menjaga kebajikan pesara, selain menghargai sumbangan pesara semasa dalam perkhidmatan," ujar Datuk Seri Dr Zulkapli dalam kenyataan tersebut.


Ini menunjukkan kesungguhan kerajaan dalam memastikan kesejahteraan pesara di Malaysia.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page