Kutipan dana diadakan selepas Bersatu dinyahdaftarkan - Syed SaddiqKutipan dana diadakan selepas Bersatu dinyahdaftarkan - Syed Saddiq
top of page
  • Writer's pictureIlona Andrew

Kutipan dana diadakan selepas Bersatu dinyahdaftarkan - Syed Saddiq


23 Julai 2021

Oleh Ilona Andrew


KOTA KINABALU: Bekas ketua Armada Bersatu, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman telah mengambil keputusan untuk bersiaran secara langsung melalui Facebook dan Instagram untuk menjelaskan bahawa parti itu sudah dinyahdaftarkan ketika beliau mengadakan kutipan dana pada tahun 2018 yang kononnya untuk sayap pemuda parti itu.


Beliau bersiaran langsung selepas didakwa di Mahkamah Sesyen semalam atas dua pertuduhan pecah amanah membabitkan wang RM120,000 dan RM1 juta yang didakwa milik parti itu.


Beliau mengaku tidak bersalah terhadap kedua-dua pertuduhan terbabit dan dibenarkan ikat jamin sebanyak RM330,000.


Saddiq menjelaskan bahawa kutipan dana itu diadakan atas dasar peribadinya sebagai calon kerusi parlimen Muar semasa Pilihan Raya Umum 2018, dan bukan untuk parti Bersatu.


Katanya, majlis kutipan dana itu diadakan beberapa hari selepas Bersatu dinyahdaftarkan iaitu pada 8 April.


"Ketika Bersatu digantung pada 3 April, akaun bank dan segala program-program parti juga digantung.


"Kutipan dana diadakan pada 8 April. Oleh itu secara logiknya, bagaimana mungkin kutipan dana tersebut diadakan atas kapasiti parti?" ujarnya.


Menurut ahli politik yang berusia 28 tahun itu, undangan ke majlis kutipan dana itu dipanjangkan melalui kemampuan peribadinya dan bukan sebagai ketua Armada Bersatu.


Beliau turut mendedahkan bahawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang ketika itu merupakan Presiden Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad serta Datuk Azmin Ali dan keluarganya adalah antara mereka yang hadir semasa majlis itu.


Menurutnya, kesemua mereka telah menyalurkan sumbangan terus kepadanya, dan bukan melalui parti itu.


"Sekiranya benar bahawa kutipan dana itu diadakan untuk parti, sumbangan itu akan disalurkan terus ke parti.


"Sebilangan besar mereka yang menghadiri acara itu juga bukan ahli Bersatu. Penganjurnya bukan ahli Bersatu, tetapi rakan saya dari universiti dan mereka yang menggerakkan majlis ini merupakan pasukan sukarelawan," tegasnya.


Bekas menteri belia dan sukan itu juga menjelaskan bahawa beliau telah membelanjakan lebih RM170,000 untuk tujuan kempen semasa Pilihan Raya Umum 2018, walhal beliau hanya berjaya mengutip dana sebanyak RM120,000.


"Sekiranya saya ingin mencuri wang itu, perbelanjaan saya untuk pilihan raya umum akan kurang daripada jumlah yang saya kumpulkan kerana saya akan menyimpan sejumlah wang untuk diri saya sendiri.


"Saya turut mengeluarkan RM50,000 dari simpanan ASB saya pada 6 April untuk perbelanjaan majlis kutipan dana ... Saya juga terpaksa mengambil pinjaman kerana tidak cukup untuk membayar gaji kakitangan saya.


"Jadi bagaimana anda boleh mengatakan bahawa saya mencuri wang yang kononnya kepunyaan parti apabila saya menghabiskan lebih banyak wang semasa pilihan raya?"


Saddiq juga dituduh mengeluarkan wang sebanyak RM1 juta dari dana parti tanpa persetujuan Majlis Pimpinan Tertinggi.


Beliau menegaskan bahawa beliau tidak mempunyai kuasa untuk menandatangani mana-mana pengeluaran bagi sayap pemuda parti itu dan orang yang bertanggungjawab dalam perkara itu adalah bendahari dan setiausaha parti.


"Mereka tahu bahawa perbelanjaan ini adalah untuk tujuan parti dan kesejahteraan rakyat ... Kita pada pada ketika itu berada dalam "lockdown" Covid-19 dan kita perlu membantu rakyat.


"Saya tidak pernah menyentuh, menyimpan atau menggunakan dana itu untuk tujuan peribadi. Penggunaan RM1 juta tersebut juga telah diperincikan," katanya.


Tambahnya, RM1 juta yang dikeluarkan itu bertujuan untuk menyampaikan bantuan kepada kawasan parlimen di bawah parti itu.


Ahli Parlimen Muar itu turut mempersoalkan mengapa tuduhan tersebut hanya dilaksanakan setahun setelah perintah pendakwaan dikeluarkan.


Beliau berpendapat bahawa tuduhan itu bermotifkan politik kerana ia dilakukan hanya beberapa hari sebelum sesi parlimen.


Tambahnya, Mahkamah Sesyen semalam mendedahkan bahawa waran pertuduhan dikeluarkan pada 4 Ogos tahun lalu.


"Sebagai ahli yang berkhidmat dan seseorang yang diberi mandat oleh rakyat, saya merasa ini menjadi tanggungjawab saya untuk menjelaskan perkara ini.


"Saya mempunyai hak bebas bersuara dan saya harus menjawab tuduhan tidak berasas ini ... Satu sen pun saya tidak ambil dari parti itu.


"Saya akan memperjuangkan perkara ini di mahkamah dan saya percaya kepada hakim dan sistem pengadilan. Saya percaya bahawa badan kehakiman kuat dan bebas, dan akan melakukan apa yang betul."

bottom of page