Malaysia berusaha wujudkan peluang pelaburan teknologi baharu tingkatkan kesejahteraan negara - Teo
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Malaysia berusaha wujudkan peluang pelaburan teknologi baharu tingkatkan kesejahteraan negara - Teo


30 June 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KUALA LUMPUR: Malaysia sedang berusaha untuk mendorong pelaburan dalam teknologi baharu seperti teknologi kewangan, e-dagang, dan kesihatan digital, kata Timbalan Menteri Komunikasi dan Digital, Teo Nie Ching.


Beliau menyatakan bahawa Malaysia telah menubuhkan kawasan uji cuba yang diawasi untuk merangsang inovasi dan menyediakan ruang yang selamat bagi menguji idea-idea baru.


"Kerajaan juga telah memperkenalkan pelbagai program insentif dan geran untuk menyokong syarikat permulaan teknologi dan menarik pelaburan asing secara langsung," katanya dalam ucaptama bertajuk "Teknologi Memacu Perubahan" di Kongres Mudah Alih Sedunia (MWC) Shanghai 2023 di Shanghai, China.


MWC Shanghai 2023 diadakan dari 28 hingga 30 Jun 2023 di Pusat Pameran Antarabangsa Baru Shanghai, dan melibatkan penyertaan kira-kira 300 peserta pameran, termasuk pemain global seperti Huawei.


Teo juga menekankan bahawa kerjasama adalah kunci untuk sepenuhnya mewujudkan potensi pelaburan dalam bidang teknologi dan digital di Asia.


"Kami mengalu-alukan kerjasama dengan syarikat teknologi antarabangsa, pelabur dan inovator.


"Dengan bekerjasama, kita dapat memanfaatkan kekuatan kita, berkongsi pengetahuan, dan mendorong perubahan transformasi dalam industri ini," katanya.


Menurut Teo, syarikat yang beroperasi di Malaysia akan dapat menjelajahi pasaran yang luas di Asia dan memanfaatkan lokasi strategik Malaysia untuk berkembang ke negara jiran.


Beliau menyatakan bahawa ekonomi digital merupakan salah satu tonggak utama ekonomi Malaysia, dengan menyumbang 22.6 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara pada tahun 2021.


"Angka ini dijangka akan meningkat kepada 25.5 peratus menjelang tahun 2025," katanya.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page