MAMPU bakal ditempatkan di bawah Kementerian Digital
top of page
  • Wartawan Nabalu News

MAMPU bakal ditempatkan di bawah Kementerian Digital


15 Disember 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


PUTRAJAYA: Menteri Kementerian Digital, Gobind Singh Deo berkata, Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) akan ditempatkan di bawah naungan Kementerian Digital yang baru dibentuk.


“MAMPU pastinya di bawah kementerian saya,” ujar Gobind Singh Deo yang baru dilantik sebagai menteri, dalam satu temu bual dengan Bernama selepas lawatan ke pejabat MAMPU di Kompleks Setia Perdana pada hari Khamis.


Dalam lawatan tersebut, Gobind diiringi oleh Timbalan Menterinya, Datuk Ugak Anak Kumbong dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali. Mereka telah diberikan taklimat mengenai struktur dan operasi MAMPU oleh Ketua Pengarahnya, Datuk Rodzi Md Saad.


Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelumnya telah mengumumkan penstrukturan semula Kementerian Komunikasi dan Digital, yang mana kini terpecah kepada dua entiti berasingan, iaitu Kementerian Komunikasi dan Kementerian Digital.


Gobind menambah, terdapat aspek-aspek tertentu yang masih memerlukan penjelasan dan penelitian lebih lanjut berkaitan dengan skop kerja yang akan jatuh di bawah tanggungjawab Kementerian Digital.


“Memandangkan kementerian ini baharu, bidang yang ditugaskan dan agensi mana yang berada di bawah kita perlu diperhalusi,” kata Gobind, sambil menyatakan kemungkinan akan mengadakan sidang akhbar dalam masa terdekat untuk memberikan maklumat lebih terperinci.


Pada hari sebelumnya, Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil telah menyatakan bahawa Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), MYNIC Bhd, dan Jabatan Perlindungan Data Peribadi juga akan berpindah ke bawah Kementerian Digital sebagai sebahagian daripada penstrukturan semula.


photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page