Menteri Kesihatan tinjau fasiliti, perkhidmatan kesihatan di Sabah
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Menteri Kesihatan tinjau fasiliti, perkhidmatan kesihatan di Sabah


8 April 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Menteri Kesihatan, Dr. Zaliha Mustafa, telah mengunjungi beberapa klinik kesihatan dan hospital di Sabah pada Sabtu untuk meninjau keadaan fasiliti dan perkhidmatan kesihatan yang disediakan kepada penduduk negeri itu.


Dalam lawatan tersebut, beliau turut mendengar aduan dan isu-isu yang dihadapi oleh kakitangan kesihatan dan pesakit di tempat-tempat yang dilawatinya.


Menurut kenyataan Kementerian Kesihatan, antara tempat yang dilawati oleh beliau adalah Klinik Kesihatan Luyang, Klinik Kesihatan Kinarut, Hospital Papar dan Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah (Likas) di Kota Kinabalu.


“Dr. Zaliha memberi pujian kepada klinik kesihatan Luyang yang merupakan klinik kesihatan pertama di Sabah yang mengamalkan konsep ‘one-stop centre’ dan menerima anggaran 800 pesakit setiap hari.


“Selain itu, beliau turut meninjau tapak projek naik taraf di Hospital Papar yang melibatkan pembinaan blok baharu untuk menambah bilangan katil dan kepakaran.


“Oleh demikian, beliau berharap projek tersebut dapat diselesaikan dengan cepat dan berkualiti untuk meningkatkan mutu perkhidmatan kesihatan di Sabah,” kata kenyataan itu.


“Beliau mengakhiri lawatan kerjanya dengan melawat Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah (Likas) yang merupakan hospital kerajaan terawal di Malaysia yang memberi tumpuan kepada perkhidmatan rawatan sakit puan dan kanak-kanak.


Katanya, komitmen kerajaan untuk memperbaiki infrastruktur dan peralatan hospital tersebut bagi memberi keselesaan dan kepuasan kepada pesakit dan kakitangan.


Dalam pada itu, beliau menzahirkan ucapan terima kasih kepada semua kakitangan kesihatan di Sabah yang telah berkhidmat dengan dedikasi dan profesionalisme sepanjang pandemik Covid-19.


Beliau turut menyeru mereka untuk terus menjaga kesihatan diri dan keluarga serta mematuhi protokol keselamatan yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page