Peringatan Penting: Waspada Terhadap COVID-19 Walaupun Bukan Darurat Kesihatan Global
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Peringatan Penting: Waspada Terhadap COVID-19 Walaupun Bukan Darurat Kesihatan Global


9 Mei 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


JENEVA: Dunia diingatkan agar terus waspada terhadap ancaman yang masih dihadapi daripada COVID-19, meskipun ianya tidak lagi diiktiraf sebagai darurat kesihatan global.


Pengumuman ini, yang dibuat oleh jurucakap Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO), menegaskan bahawa pandemik COVID-19 masih belum berakhir dan tetap menjadi ancaman serius.


"Kita perlu memahami bahawa walaupun fasa kecemasan darurat telah berlalu, ini tidak bermakna bahawa COVID-19 tidak lagi menjadi ancaman. Ia tetap menjadi ancaman kepada kesihatan manusia di seluruh dunia," kata Margaret Harris, pakar WHO.


Harris menjelaskan bahawa peningkatan keupayaan imunisasi dalam populasi dunia merupakan sebab utama mengapa COVID-19 tidak lagi dianggap sebagai ancaman yang mendesak.


Namun begitu, WHO menekankan bahawa penduduk dunia perlu tetap menganggap COVID-19 sebagai ancaman yang berterusan terhadap kesihatan dan mengambil langkah-langkah pencegahan yang sewajarnya.


Pada Jumaat yang lalu, Ketua Pengarah WHO, Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, mengumumkan bahawa status kecemasan global berhubung dengan COVID-19 telah diakhiri.


Data terkini mencatatkan terdapat lebih daripada 765 juta kes COVID-19 di seluruh dunia sejak 3 Mei, dengan 6.9 juta kematian disebabkan oleh virus ini.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page