Persatuan Hakka banyak beri sumbangan kepada budaya dan pembangunan negeri: Andrew
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Persatuan Hakka banyak beri sumbangan kepada budaya dan pembangunan negeri: Andrew


Liew (dua kanan) menerima cenderahati daripada Tham (dua kiri).

8 Sept 2022

Oleh Wartawan Nabalu News


RANAU: Jawatankuasa persatuan Hakka di seluruh negeri telah banyak menyumbang kepada budaya serta pembangunan negeri Sabah sejak awal lagi.


Presiden Persatuan Hakka Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan, Tan Sri Andrew Liew berkata, antara semua jawatankuasa kaum Cina di Sabah, jawatankuasa Hakka adalah yang paling ramai ahlinya di seluruh Sabah.


“Membangun dan menyusun masyarakat jawatankuasa Cina bukanlah mudah, terutamanya apabila sukar untuk bekerjasama dan berkomunikasi antara satu sama lain. Namun begitu, walau seteruk mana pun keadaan sekarang, kita harus melihat ke hadapan.


“Syukurlah, sebagai persatuan Cina terbesar di Sabah, persatuan Hakka di seluruh negeri telah banyak menyumbang kepada budaya serta pembangunan negeri Sabah,” katanya.


Liew, Tham dan lain-lain menyertai upacara memotong kek.

Beliau berkata demikian semasa Majlis Sambutan 3-dalam-1; Pembukaan Dewan Bankuet Tingkat Dua; Ulang Tahun Ke-20 Bangunan Persatuan Hakka Ranau; dan Ulang Tahun Persatuan Hakka Ranau ke-30 yang telah diadakan di sini baru-baru ini.


Ke arah itu, Liew memberitahu semua yang terlibat dan ahli persatuan supaya mengamalkan pemikiran lebih ke hadapan dan tidak lupa bagaimana persatuan itu dilahirkan atau ditubuhkan sejak awal.


Majlis itu dihadiri lebih 200 wakil jawatankuasa Persatuan Hakka di seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei.



Liew yang juga Presiden Dewan Perniagaan Cina Bersatu Sabah (SUCCC) memuji Presiden Persatuan Hakka Ranau merangkap Kapitan Cina Paginatan, Datuk Jimmy Tham Nyuk Leong kerana berjaya memimpin dan membangunkan jawatankuasa itu di sini.


“Tahniah kepada Presiden dan semua ahli persatuan di sini. Anda telah menyumbang dengan semua tenaga, masa dan dana anda sejak tahun 1990-an. tahniah kepada anda semua, semoga persatuan di sini terus maju pada masa hadapan,” katanya.


Majlis Memotong Kek disempurnakan oleh Liew dan Tham bersama tetamu dan wakil yang datang dari seluruh negara serta negara jiran.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page