PM janji pertimbangkan tambahan peruntukan khas untuk Sabah dalam tahun ini
top of page
  • Wartawan Nabalu News

PM janji pertimbangkan tambahan peruntukan khas untuk Sabah dalam tahun ini



1 Mac 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberikan jaminan bahawa beliau akan mempertimbangkan untuk menambah peruntukan khas bagi negeri Sabah dalam tahun ini.


Menurut laporan yang diterbitkan oleh Utusan Malaysia, beliau sebelum ini telah mengumumkan peruntukan khas berjumlah RM300 juta untuk negeri Sarawak dan kurang daripada RM300 juta untuk negeri Sabah.


Namun, semalam, beliau menyatakan bahawa beliau akan mempertimbangkan untuk menambah peruntukan khas tersebut.


Peruntukan khas yang tidak dibincangkan selama lebih daripada 30 tahun akan membantu mempercepatkan proses pembangunan di negeri ini kerana pembangunan Sabah telah lama tertinggal.


“Sabah masih jauh ketinggalan, maka beberapa peruntukan yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) akan diberi perhatian di bawah kerajaan perpaduan,” katanya.


Beliau berkata demikian pada Majlis Amanat Perdana Menteri (PM), Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Anggota Perkhidmatan Awam Negeri dan Persekutuan di Sabah, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC), di sini, kelmarin.


Selaras dengan itu, beliau menegaskan bahawa pada peringkat awal, kuasa akan diberikan kepada negeri Sabah untuk menguruskan projek bernilai RM50 juta ke bawah. Ini akan melibatkan beberapa prosedur yang akan ditetapkan.


Beliau juga menyatakan bahawa pada masa depan, beliau akan bertanya kepada Ketua Menteri Sabah bila projek tersebut akan siap. Inisiatif ini merupakan satu cabaran kepada penjawat awam, terutamanya Jabatan Kerja Raya (JKR) di negeri tersebut.


Pada masa yang sama, beliau menggesa semua penjawat awam di negeri Sabah untuk sama-sama dengan kepimpinan negeri meletakkan Sabah di landasan yang betul dengan menghentikan segala ketirisan dan kebocoran dalam pentadbiran kerajaan.


Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) merupakan satu persetujuan antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri Sabah yang menetapkan hak dan tanggungjawab yang berkaitan dengan kemerdekaan Sabah.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page