UPKO mahu cadangan kad warga asing dibatalkan
top of page
  • Wartawan Nabalu News

UPKO mahu cadangan kad warga asing dibatalkan



16 Feb 2022

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO) mahu cadangan untuk mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing tidak diteruskan sehingga semua pihak berkepentingan mendapatkan pandangan untuk mencari penyelesaian.


Presidennya Datuk Wilfred Madius Tangau berkata, idea untuk mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing di Sabah juga harus dihentikan.


“Merujuk kepada kenyataan terbaharu Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin semalam, 15 Februari 2022, yang mempertahankan cadangan kerajaan mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing di Sabah, Upko kecewa dengan kenyataan yang menunjukkan beliau tidak mahu menerima pandangan pelbagai pihak di Sabah.


“Kami tertanya-tanya tujuan dan fungsi parti-parti negeri di Sabah dan pemimpin mereka menjadi sebahagian daripada kerajaan Sabah.


“Datuk Seri Hamzah Zainuddin perlu memahami kesan dan impak negatif yang dikhuatiri berpunca daripada tindakan mengeluarkan kad pengenalan tanpa penjelasan sewajarnya kepada semua pihak berkepentingan,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.


Madius yang juga Ahli Parlimen Tuaran berkata, kenyataan Hamzah menimbulkan banyak persoalan berbanding penyelesaian yang diharapkan oleh Upko dan pelbagai pihak.


“Menteri Dalam Negeri dan Ketua Menteri Sabah mesti menjelaskan sama ada niat dan cara kerja kad pengenalan tersebut adalah sama seperti yang dicadangkan oleh Kerajaan Persekutuan kepada Pas Sementara Sabah (PSS) dua tahun lalu.


“Ketua Menteri beberapa hari lalu berkata di bawah langkah yang diumumkan oleh Menteri Dalam Negeri minggu lepas, kerajaan mahu mengeluarkan "Kad Warga Asing".


“Oleh itu, jika cadangan dan syor itu datang daripada agensi kerajaan yang sama yang pernah mencadangkan PSS sebelum ini, kemungkinan besar cadangan yang sama sekarang walaupun dengan nama yang berbeza,” katanya.


Madius berkata, Hamzah mesti menjelaskan siapakah "orang asing" ini yang dikenal pastinya untuk diberikan kad pengenalan. Seperti yang telah UPKO katakan sebelum ini, terdapat empat kategori masalah pendatang asing di Sabah. Dan, setiap orang mesti memahami perbezaannya. Terdapat (i) Pendatang Asing Tanpa Izin (PTI), (ii) Pelarian, (iii) Kanak-kanak/Orang Tanpa Kerakyatan dan (iv) mereka yang telah mendapatkan kad pengenalan secara haram atau secara tidak sah.


Kenyataan yang datang daripada semua pemimpin politik dan parti dari dalam kerajaan pimpinan GRS yang membantah pemberian kad pengenalan ini kepada pendatang tanpa izin atau PTI seolah-olah menunjukkan bahawa pemimpin kerajaan semasa sama ada tidak memahami sepenuhnya keadaan atau mereka hanya bermain-main. Kerajaan Persekutuan cuba untuk mengelirukan orang ramai lebih jauh tentang keadaan itu.


“Di sinilah kita katakan jangan bermain kata-kata apabila berhadapan dengan cadangan terbaharu kerajaan semasa. Sudah tentu kerajaan tidak boleh mengeluarkan kad pengenalan kepada PTI kerana ia melanggar undang-undang.


“Pada masa ini kita sudah ada undang-undang sedia ada yang berurusan dengan PTI iaitu Akta Imigresen 1961. PTI boleh ditangkap, didakwa di mahkamah dan dipenjarakan kerana masuk dan tinggal di negara ini secara haram tanpa dokumen yang sah dan kemudian dihantar pulang ke negara asal. Hampir setiap hari PTI sedang didakwa di Mahkamah Sesyen di seluruh Sabah.


“Kalau orang masih ingat PSS yang pernah dicadangkan oleh Kerajaan Pusat sebelum ini, PSS sebenarnya sedang berhadapan dengan golongan pendatang kategori kedua yang telah kita sebutkan iaitu pelarian. Cadangannya ialah memperkenalkan PSS bagi menggantikan IMM13, Kad Burung-Burung dan Sijil Bancian,” katanya.


Oleh itu, Madius mendesak agar Hamzah berterus-terang sama ada kad pengenalan yang dicadangkan untuk warga asing di Sabah adalah untuk kategori pendatang iaitu pelarian.


“Jika begitu, tidak ada bezanya dengan PSS yang dibatalkan. Kerajaan dan pemimpin kemudiannya perlu memohon maaf dan menjelaskan kepada rakyat betapa mereka telah mengelirukan dan membohongi orang ramai selama ini tentang isu PSS.


“Bagaimanapun, jika cadangan kad pengenalan ini yang hendak diberikan kepada pendatang selain pelarian seperti orang tanpa kerakyatan, maka cadangan ini adalah lebih bahaya dan melampaui skop PSS yang kontroversi. Anda memberi pengiktirafan kepada kategori pendatang baharu iaitu orang tanpa kerakyatan dengan memberi mereka kad pengenalan yang belum pernah dilakukan sebelum ini.


“Kerajaan dan semua pemimpinnya kemudiannya mesti menjelaskan kepada rakyat apakah ini yang mereka peroleh dalam mengundi kerajaan negeri sekarang untuk berkuasa?,” katanya.


Madius berkata, bagi kategori keempat iaitu pendatang yang mendapat kad pengenalan secara haram, di sinilah UPKO lantang dan konsisten menuntut penggantian kad pengenalan semasa di Sabah.


“Dengan langkah ini, kita akan dapat menyingkirkan pendatang yang telah memperoleh kad pengenalan secara haram dan menjadi warganegara dalam proses itu. Ini juga merupakan masalah yang sangat serius di Sabah kerana mereka telah menjadi warganegara dan juga telah mengundi dalam beberapa pilihan raya umum seperti yang didedahkan dalam laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) Sabah.

“Itulah sebabnya UPKO menekankan keperluan dan kepentingan kerajaan dan setiap pemimpin negeri dan negara memahami masalah sebenar kehadiran pendatang asing di Sabah.


“Rakyat mesti melihat siapa di antara pemimpin-pemimpin ini yang hanya tahu mempolitikkan perkara itu tetapi gagal untuk benar-benar menyumbang untuk mencari penyelesaian sebenar. Setelah semua orang memahami empat kategori masalah yang berbeza ini barulah penyelesaian sebenar boleh didapati.


“Sehingga dan melainkan jika pemimpin kita memahami perkara ini, kehadiran pendatang asing yang berterusan di Sabah akan terus menjadi ibu kepada semua masalah untuk 50 tahun lagi,” katanya.


photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page