VAKSIN BUATAN CHINA TIBA DI FILIPINAVAKSIN BUATAN CHINA TIBA DI FILIPINA
top of page
  • nabalunews

VAKSIN BUATAN CHINA TIBA DI FILIPINA


Gambar hiasan

1 Mac 2021


MANILA: Bekalan pertama Vaksin COVID-19 buatan China tiba di Pangkalan Tentera Udara Villamor Manila, Filipina pada Ahad.


Presiden Filipina, Rodrigo Duterte menyifatkan penerimaan vaksin itu sebagai langkah penting negaranya dalam usaha melawan pandemik COVID-19.



Berucap pada majlis penyerahan vaksin itu, Duterte turut merakamkan penghargaan kepada rakyat dan kerajaan China atas sumbangan vaksin tersebut yang mencerminkan persahabatan dan perpaduan antara kedua-dua negara.


Sementara itu, Duta China ke Filipina, Huang Xilian berkata, sumbangan vaksin dari kerajaan dan pihak tentera China yang dihantar menggunakan pesawat tentera turut mempamerkan keazaman pihak tentera kedua-dua negara untuk bersama-sama menangani wabak dan meningkatkan kerjasama pertahanan.


Tambah Huang, China berharap penularan wabak dapat dikawal, seterusnya membolehkan pelaksanaan agenda pemulihan ekonomi secepat mungkin, sekali gus melestarikan kesejahteraan rakyat di Filipina.


Untuk rekod, Agensi Makanan dan Ubat-Ubatan (FDA) Filipina telah meluluskan penggunaan kecemasan vaksin COVID-19 keluaran Sinovac Biotech Ltd, China pada 22 Februari lalu dan program pemvaksinan dijangka bermula bulan ini. - Bernama



bottom of page