WHO pinda saranan vaksin COVID-19 mengikut fasa pandemik
top of page
  • Wartawan Nabalu News

WHO pinda saranan vaksin COVID-19 mengikut fasa pandemik


29 Mac 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


GENEVA: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengubah saranan vaksin COVID-19 bagi menyesuaikan dengan fasa baharu pandemik yang dihadapi dunia.


Menurut WHO, kumpulan usia yang berisiko tinggi seperti warga emas dan mereka yang mempunyai penyakit kronik perlu mendapatkan dos penggalak vaksin antara enam hingga 12 bulan selepas dos terakhir mereka.


Ini adalah untuk melindungi mereka daripada risiko penyakit kritikal dan kematian akibat COVID-19, terutama dengan penularan varian baru yang lebih berjangkit.


Bagi remaja dan kanak-kanak sihat pula, WHO menyarankan agar mereka tidak diwajibkan untuk mengambil vaksin COVID-19 pada masa ini.


Sebaliknya, WHO menyeru agar vaksin-vaksin tersebut dialihkan kepada negara-negara yang memerlukan lebih banyak bekalan untuk melindungi golongan rentan mereka.


WHO berkata, saranan ini adalah berdasarkan keadaan semasa di mana hanya sebahagian kecil penduduk dunia yang telah divaksin sepenuhnya.


Pada tahun lalu, WHO pernah menyatakan bahawa pandemik COVID-19 boleh berakhir dalam masa terdekat.


Namun, dalam taklimat terbaharu mereka, WHO menegaskan bahawa saranan ini bukanlah panduan untuk jangka masa panjang dan boleh berubah mengikut perkembangan pandemik.

bottom of page