Bantuan khas kewangan Aidilfitri RM500 kepada semua penjawat awam
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Bantuan khas kewangan Aidilfitri RM500 kepada semua penjawat awam


Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

5 April 2022

Oleh Wartawan Nabalu News


KUALA LUMPUR: Semua penjawat awam Gred 56 dan ke bawah akan menerima bantuan Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri sebanyak RM500.


Perkara tersebut diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam satu kenyataan hari ini.


Jelas beliau, bantuan tersebut juga termasuk kakitangan di bawah skim Contract Of Service, Contract For Service, Pegawai Sambilan Harian serta lantikan di bawah MySTEP.


“Sementara itu, kerajaan juga bersetuju untuk memberi bantuan khas sebanyak rm250 kepada pesara kerajaan.


“Pembayaran bagi bantuan khas ini akan dibuat bersama dengan pembayaran gaji bulan April iaitu pada 25 April 2022,” kata Ismail Sabri.


Tambah beliau, bantuan khas tersebut melibatkan peruntukan sebanyak RM923 juta dan akan memanfaatkan lebih dua juta penjawat awam dan pesara.


Ujarnya, pengumuman pemberian Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri pada tahun ini dibuat lebih awal sebagai salah satu langkah keprihatinan kerajaan dalam membantu mereka membuat perancangan awal dan persiapan bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri.


“Pemberian itu adalah bagi menghargai jasa dan pengorbanan penjawat awam dalam menggalas tanggungjawab menyampaikan perkhidmatan kepada Keluarga Malaysia.


“Kerajaan berharap dengan pemberian Bantuan Khas ini dapat meringankan beban kewangan kepada penjawat awam dan pesara serta dijadikan sebagai pemangkin kepada mereka untuk terus berkhidmat dengan penuh dedikasi,” katanya.

bottom of page