Borneo Eagles pertahankan gelaran juara Ragbi Antarabangsa Borneo Tujuh Sebelah Borneo Eagles pertahankan gelaran juara Ragbi Antarabangsa Borneo Tujuh Sebelah
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Borneo Eagles pertahankan gelaran juara Ragbi Antarabangsa Borneo Tujuh Sebelah


20 Mac 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


SANDAKAN: Pasukan Borneo Eagles berjaya menjuarai kejohanan Ragbi Antarabangsa Borneo Tujuh Sebelah 2023 buat kali ketujuh setelah mengalahkan Hong Kong China Dragons 17-12 dalam perlawanan akhir yang berlangsung di sini pada hari Ahad.


Perlawanan akhir yang merupakan ulangan edisi sebelumnya pada tahun 2019 itu menyaksikan pasukan rumah mendominasi dengan kelebihan 7-5 pada separuh masa pertama sebelum Hong Kong China Dragons mencuba untuk mengejar ketertinggalan pada separuh masa kedua dan menyamakan kedudukan 12-12.


Namun, beberapa minit sebelum tamat masa permainan, Kaleb Jean menjadi penentu kemenangan pasukan Borneo Eagles apabila berjaya mencipta ‘try’ untuk mempertahankan gelaran juara, sekali gus memastikan mereka merangkul kejuaraan ketujuh selepas edisi 2004, 2007, 2015, 2016, 2017 dan 2019.


Pasukan Kelab Ragbi Eagles (ERC) yang dianggotai oleh pemain Malaysia dan warga New Zealand itu mengakui bahawa perlawanan tersebut amat mencabar dan sengit sehingga saat-saat akhir.


Kapten pasukan, Serupepeli Naqasima, berkata bahawa pasukan lawan merupakan skuad nasional Hong Kong yang sedang bersedia untuk mengambil bahagian dalam kejohanan Hong Kong Tujuh Sebelah dalam tempoh dua minggu akan datang.


“Kami cuba untuk tidak melakukan kesilapan dan memberi tekanan kepada mereka sehingga wisel terakhir,” katanya.


Sementara itu, Kelab ERC mencatatkan kejayaan apabila pasukan lainnya, Eagles NZ 7s, menjadi pasukan rumah pertama yang memenangi trofi kategori wanita sejak kali pertama diperkenalkan pada tahun 2001 dengan mengatasi pasukan Kazakhstan dengan skor 22-10.


Pasukan rumah yang terdiri daripada pemain tempatan dan warga New Zealand itu hanya dibentuk beberapa minggu sebelumnya dan kapten pasukan Rebekah Cordero Tufuga berkata semua pemain telah bekerja keras sepanjang sesi latihan dan perlawanan untuk mencipta sejarah.


Juara kategori lelaki dan wanita masing-masing membawa pulang trofi dan hadiah wang tunai US$5,000 (RM22,428) manakala naib juara menerima US$2,500 (RM11,214).


Hadiah disampaikan oleh Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh.



bottom of page