KUSKOP perkenal 2 skim baharu, skim usahawan kraf dan pakej rangsangan koperasi pelancongan
top of page
  • Wartawan Nabalu News

KUSKOP perkenal 2 skim baharu, skim usahawan kraf dan pakej rangsangan koperasi pelancongan

18 November 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


PENAMPANG: Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) akan memperkenalkan dua skim baharu bagi melonjakkan lagi pembangunan keusahawanan dan koperasi di negara ini.


Menterinya Datuk Ewon Benedick berkata, dua skim baharu tersebut ialah Skim Pembiayaan Usahawan Kraf yang dilaksanakan oleh TEKUN Nasional dan Program Rangsangan Koperasi Pelancongan yang akan dilaksanakan oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM).


Mengenai skim usahawan kraf, Ewon berkata, pembiayaan yang disediakan maksimum RM100,000 kepada usahawan-usahawan mikro dan kecil dalam seni kraf, baju batik, kraftangan, cenderamata dan perusahaan dalam sektor kraf.


“Saya dan Menteri Pelancongan Datuk Tiong King Sing telah mengadakan perbincangan bagaimana industri kraftangan dan batik negara dapat dilonjakkan di kalangan usahawan kecil. Kami bersetuju skim pembiayaan perlu diperkenalkan khusus untuk ini.

“Seterusnya Perdana Menteri, Dato Seri Anwar Ibrahim selaku Menteri Kewangan semasa membentangkan Belanjawan 2024 telah mengumumkan program untuk membantu usahawan-usahawan kraf dan batik. Justeru, skim ini akan dilancarkan dalam masa terdekat ini,” katanya.


Beliau berkata demikian semasa berucap merasmikan Bengkel Sulaman Siling Tradisi anjuran bersama Persatuan Unduk Ngadau Sabah (PUNS), SIDMA College dan De Osindak, di sini, hari ini.


Sementara itu, berkenaan dengan pakej rangsangan koperasi pelancongan, Ewon berkata sebanyak RM2 juta disediakan oleh KUSKOP melalui SKM bagi menyokong pembangunan sektor pelancongan melalui rangsangan pembiayaan penginapan homestay, inap desa dan rumah tumpangan yang dioperasikan oleh koperasi pelancongan.

“Di bawah program ini, kita akan membiayai sebahagian daripada harga pakej penginapan yang disediakan oleh koperasi-koperasi pelancongan. Ini bererti pelancong akan membayar harga yang lebih murah apabila berkunjung dan menginap di homestay, inap desa dan rumah tumpangan milik koperasi pelancongan.


“Program ini saya yakin dapat memberi manfaat kepada koperasi-koperasi pelancongan desa dan merupakan sumbangan awal kita ke arah Tahun Melawat Malaysia 2026 supaya pelancong juga berkunjung ke pusat-pusat pelancongan milik koperasi yang mempunyai pakej penginapan.


“Saya bercadang untuk melancarkan program ini di Sabah awal tahun hadapan,” katanya.


Mengenai bengkel tersebut, Ewon berharap agar para peserta akan menjadi usahawan mengeluarkan pakaian tradisi atau perkhidmatan lain yang berkaitan dengan pakaian tradisi etnik Sabah.


“Di bawah pelbagai skim melalui agensi-agensi KUSKOP, para peserta bengkel yang menjalankan perniagaan dalam perkhidmatan ini boleh memohon pembiayaan.

“Malah jika ada usahawan yang ingin mengembangkan perniagaan melalui perolehan mesin, automasi dan digitalisasi bagi meningkatkan produktiviti, kita juga telah melancarkan skim geran usahawan Bumiputera Sabah dan Sarawak di bawah Bumiputera Enterprise Enhancement Program (BEEP) Plus oleh agensi SME Corp untuk tujuan ini.


“Bengkel ini penting untuk mewariskan pengetahuan dan kemahiran sulaman siling kepada generasi muda, tetapi sebagai Menteri Usahawan saya ingin melihat peserta-peserta bengkel tampil menjadi usahawan sebenar dan berkunjung ke agensi-agensi KUSKOP untuk mendapatkan perkhidmatan atau pembiayaan yang berkaitan,” katanya.


Ewon melalui peruntukan khas beliau telah menyalurkan geran aktiviti kepada PUNS sebanyak RM20,000 bagi tahun ini dan bersetuju untuk menggandakan jumlah geran tersebut pada tahun hadapan agar persatuan dapat menganjurkan program-program keusahawanan dan pendidikan terutama kepada golongan wanita.


bottom of page