Pemberian Khas 40%: Cubaan kerajaan persekutuan menafikanya atau kegagalan kerajaan negeri?
top of page
  • nabalunews

Pemberian Khas 40%: Cubaan kerajaan persekutuan menafikanya atau kegagalan kerajaan negeri?


Setiausaha Agung UPKO Nelson W Angang.

14 April 2022


Pemberian KHAS 40% Kepada SABAH. Cubaan kerajaan persekutuan untuk menafikanya atau Kegagalan Kerajaan GRS BNUMNO untuk mempertahankannya ?


Dengan melihat kenyataan itu ia telah menimbulkan kebimbangan dan persoalan sama ada perjanjian sedemikian antara Kerajaan Persekutuan dan Sabah telah melanggar hak perlembagaan Sabah?


- Adakah kerajaan persekutuan mengakui bahawa formula 40% masih terpakai? Ia adalah satu perkara yang sangat penting kerana dikatakan oleh Menteri Kewangan Tengku Zafrul bahawa formula 40% tidak lagi terpakai. Sekarang itu akan menjadi pendirian yang sangat membimbangkan dan berbahaya dalam mentafsir perlembagaan persekutuan oleh kerajaan Persekutuan.


- Atas dasar apakah kenaikan 4.7 bermula dari 2022 dibuat? Adakah ia berdasarkan kepada formula 40%? Jika tidak, adakah ini bermakna kerajaan Negeri Sabah telah mengakui bahawa hak perlembagaan kita melalui formula 40% boleh diketepikan dan bukan menjadi asas untuk sebarang kajian semula dan seterusnya menjadi preseden untuk semakan masa depan yang nyata merugikan Sabah?


- Kenyataan itu mengatakan bahawa dalam tempoh 5 tahun dari 2022 hingga 2026 kerajaan persekutuan dan Negeri Sabah masih boleh berunding semula mengenai jumlah geran yang diterima. Tetapi jika ini adalah semakan berdasarkan kepada artikel 112D FC, Maka semakan seterusnya hanya boleh dibuat selepas 5 tahun. Atas dasar/kuasa apakah kerajaan Sabah boleh memaksa kerajaan persekutuan untuk terus berunding bagi sebarang semakan lanjut dalam tempoh 5 tahun ini?


- Saya tidak nampak dalam kenyataan akhbar yang dikeluarkan bahawa kerajaan persekutuan mengakui bahawa formula 40% masih terpakai. Kenapa begitu? Ia juga dikatakan bahawa perkara itu boleh dirujuk kepada penilai bebas jika tiada persetujuan dicapai. Tetapi jika kerajaan persekutuan menegaskan bahawa formula 40% tidak lagi terpakai dan Sabah bertegas bahawa ia masih terpakai, maka kita mempunyai isu perlembagaan mempunyai isu perlembagaan yang memerlukan tafsiran undang2 dibuat oleh Mahkamah Persekutuan dalam mentafsir perkara 112C dan 112D FC sama ada formula 40% masih terpakai dan harus menjadi asas kepada sebarang semakan. Tidak kira betapa baiknya seorang penilai bebas, dia tidak boleh menggantikan peranan dan kuasa perlembagaan Mahkamah Persekutuan untuk mengadili dan memutuskan tafsiran Perlembagaan Persekutuan kita. Penilai bebas tidak boleh diminta untuk memutuskan Tafsiran mana dalam perlembagaan persekutuan yang betul mengenai kebolehgunaan formula 40%.


- Saya percaya kerajaan Negeri Sabah sepatutnya bertegas bahawa sebarang semakan dan persetujuan mestilah berdasarkan formula 40% dan sekiranya terdapat keperluan untuk rundingan lanjut mengenai bayaran yang lebih rendah dibuat melalui pemberian khas, ia harus dibuat hanya selepas kerajaan persekutuan mengakui bahawa sebarang penyelesaian atau semakan mesti berdasarkan formula 40%.


Setiausaha Agung UPKO

Nelson W Angang


bottom of page