Sabah mahu generasi muda diangkat dalam Kerajaan Perpaduan
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Sabah mahu generasi muda diangkat dalam Kerajaan Perpaduan


15 Mei 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KUALA LUMPUR: Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Haji Noor menyeru Kerajaan Perpaduan untuk menjadikan generasi muda sebagai salah satu agenda utama dalam pembangunan negara.


Beliau berkata, Kerajaan perlu memahami dan menangani kebimbangan anak-anak muda tentang peluang pekerjaan dan cabaran masa depan mereka.


"Anak-anak muda kita adalah aset negara. Mereka mempunyai potensi dan bakat yang perlu digilap dan dimanfaatkan. Kita perlu memberi mereka ruang dan peluang untuk menyumbang kepada kemajuan negara," katanya.


Beliau berkata demikian pada Konvensyen Nasional Kerajaan Perpaduan 2023 di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia (WTC), Kuala Lumpur, pada Ahad.


Hajiji yang juga Pengerusi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) turut menegaskan bahawa tuntutan Sabah berkaitan hak-hak dan kepentingan negeri itu adalah berdasarkan Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).


"Kita tidak mahu mengambil hak-hak orang lain, tetapi kita mahu hak-hak kita dipelihara dan dilaksanakan. Kita setia kepada negara, tanah air ini milik bersama, hidup dan mati kita adalah untuk negara Malaysia tercinta," ujarnya.


Beliau juga menyatakan penghargaan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang komited untuk melaksanakan isu-isu tertangguh berhubung MA63.


"Kita harap komitmen Perdana Menteri ini disokong dan dilaksanakan oleh semua pihak dalam Kerajaan Persekutuan," katanya.


Selain itu, Hajiji berkata, GRS bersama-sama dengan Kerajaan Perpaduan berusaha untuk Membangun Malaysia Madani dengan mengambil kira kepelbagaian dan kesatuan rakyat.


"Kita mahu membina kesefahaman dan kerjasama antara semua kaum dan agama. Kita mahu membawa perubahan dan pembangunan yang merata kepada semua negeri dan wilayah. Kita yakin Sabah yang lebih maju dan berjaya akan memberi sumbangan kepada Malaysia tanah air tercinta," tambahnya.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page