Harga petrol dan diesel kekal tidak berubah hingga 5 April
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Harga petrol dan diesel kekal tidak berubah hingga 5 April


30 Mac 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KUALA LUMPUR: Harga runcit petrol RON97 dan RON95 serta diesel kekal tidak berubah bagi tempoh 30 Mac hingga 5 April.


Kementerian Kewangan (MOF) dalam kenyataan semalam memaklumkan harga RON97 kekal pada RM3.35 seliter, RON95 (RM2.05) dan diesel (RM2.15).


“Bagi melindungi pengguna daripada kesan kenaikan harga minyak dunia di pasaran global, kerajaan masih mengekalkan harga siling RON95 pada RM2.05 seliter dan diesel pada RM2.15 seliter, walaupun harga pasaran bagi kedua-dua produk berkenaan telah melebihi harga siling yang ditetapkan,” menurut kenyataan itu.


Kenyataan itu juga memaklumkan kerajaan akan terus memantau kesan perubahan harga minyak mentah dunia dan mengambil langkah yang bersesuaian bagi memastikan kebajikan dan kesejahteraan rakyat terus terpelihara.


Harga minyak mentah dunia telah meningkat sejak awal tahun ini disebabkan oleh faktor-faktor seperti pemulihan permintaan global, pengurangan bekalan oleh negara-negara pengeluar utama dan ketegangan geopolitik di Timur Tengah.


Menurut laman web Oilprice.com, harga minyak mentah Brent berada pada paras USD64.86 setong pada jam 4 petang hari ini, manakala harga minyak mentah WTI pula berada pada paras USD61.55 setong.


Harga runcit petrol dan diesel di Malaysia dikira mengikut formula Automatic Pricing Mechanism (APM) yang mengambil kira kos produk minyak mentah dunia dan kadar pertukaran ringgit.


MOF berkata kerajaan akan menyediakan subsidi sebanyak RM114.1 juta bagi tempoh seminggu ini bagi menampung perbezaan antara harga siling dan harga pasaran bagi petrol RON95 dan diesel.


Sejak Januari tahun ini, kerajaan telah menyediakan subsidi sebanyak RM1.06 bilion bagi mengekalkan harga siling bagi kedua-dua produk tersebut.


MOF juga menasihatkan pengguna untuk sentiasa mengikuti perkembangan terkini mengenai harga runcit petrol dan diesel melalui laman web rasmi MOF atau aplikasi MyPetrol di telefon pintar mereka.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page