Malaysia perkukuh hubungan dagang dengan Arab Saudi
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Malaysia perkukuh hubungan dagang dengan Arab Saudi


9 Mei 2024

Oleh Wartawan Nabalu News


PUTRAJAYA: Dalam usaha memperkukuh hubungan dua hala, Malaysia dan Arab Saudi telah mengadakan perbincangan yang meliputi pelbagai aspek termasuk sektor pertanian, penyelidikan, dan peningkatan akses pasaran.


Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) mengumumkan bahawa pertemuan tersebut telah membuka peluang baru dalam kerjasama kedua-dua negara.


Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu, menekankan potensi eksport beberapa produk Malaysia ke Arab Saudi.


Produk-produk ini termasuklah buah-buahan tropika, produk nilai tambah haiwan, makanan haiwan, produk sedia untuk dimakan, produk telur dan tenusu, serta produk akuatik seperti ikan patin sejuk beku.


Dalam kunjungan hormat yang diadakan pada Selasa, Menteri Perdagangan Arab Saudi, Dr Majid Abdullah Al-Kassabi, telah bertemu dengan Mohamad di pejabatnya.


"Pertemuan itu telah membincangkan inisiatif inovasi Wawasan 2030 Arab Saudi yang boleh dimanfaatkan oleh Malaysia, terutamanya dalam bidang pertanian," kata kenyataan dari KPKM.


Mohamad juga mengambil kesempatan untuk mempelawa Arab Saudi menyertai Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan (MAHA) 2024 yang akan diadakan pada 11 hingga 22 September.


Hubungan dagang antara Malaysia dan Arab Saudi terus berkembang dengan Arab Saudi menjadi rakan dagangan penting, destinasi eksport ketiga, dan sumber import terbesar bagi Malaysia. Data perdagangan pertanian tahun 2023 mencatatkan nilai eksport Malaysia ke Arab Saudi sebanyak RM2.64 bilion, menyumbang kepada perdagangan positif negara.



bottom of page