Malaysia bersiap sedia hadapi kemarau akibat El Nino
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Malaysia bersiap sedia hadapi kemarau akibat El Nino


18 April 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


KOTA KINABALU: Malaysia akan menghadapi kemarau yang berpanjangan dari April hingga September depan akibat fenomena El Nino yang menjejaskan kuantiti hujan di negara ini.


Ini menurut analisis dan pemodelan cuaca Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia).


Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (NRECC) berkata bahawa kemarau ini akan menjejaskan paras air sungai dan empangan yang membekalkan air mentah kepada loji rawatan air.


"Malaysia tidak terkecuali daripada impak perubahan iklim, walaupun kita menerima jumlah hujan tahunan yang tinggi jika dibandingkan dengan kebanyakan negara di dunia. Namun begitu, pengagihan hujan adalah tidak sekata di seluruh negara," kata kenyataan itu.


NRECC turut menyenaraikan beberapa langkah yang diambil untuk mengatasi isu ini:


Antaranya memantau semua aras air sungai dan empangan, mengaktifkan pelan tindak balas kecemasan, meneroka semua sumber air alternatif, menggalakkan orang ramai dan industri untuk menjimatkan penggunaan air, melakukan penghasilan awan dan menyediakan sokongan logistik.


Kenyataan itu juga menyatakan bahawa operator air akan membuat pengumuman kepada orang ramai tentang status bekalan air semasa dan bersedia meminimumkan kesan kekurangan air.


Selain itu, agensi-agensi seperti Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), Kementerian Pertahanan Malaysia (MINDEF) dan MetMalaysia akan bekerjasama untuk aktiviti pembenihan awan.

photo6052951033375730345_edited.jpg

ABOUT US

Nabalu News is an online news portal that will bring you all the latest news and stories from Malaysia, particularly Sabah.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© NabaluNews.com

bottom of page