Malaysia dan Arab Saudi bersetuju untuk bekerjasama dalam menjaga keamanan dunia
top of page
  • Wartawan Nabalu News

Malaysia dan Arab Saudi bersetuju untuk bekerjasama dalam menjaga keamanan dunia



24 Oktober 2023

Oleh Wartawan Nabalu News


RIYADH: Malaysia dan Arab Saudi telah menyatakan hasrat mereka untuk terus bekerjasama dan menyelaras usaha dalam menjaga keamanan, kestabilan, dan keselamatan dunia.


Menurut kenyataan bersama yang dikeluarkan selepas kunjungan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim ke negara itu pada Sabtu, kedua-dua pihak juga telah bersetuju untuk memperkukuh kerjasama dalam bidang pertahanan dan keselamatan serta menyelaras isu-isu kepentingan bersama.


Ini termasuk dalam memerangi jenayah dalam pelbagai bentuknya yang sebaliknya akan menjamin keamanan dan kestabilan kedua-dua negara itu.


Kenyataan itu yang dikeluarkan pada hari Ahad oleh Arab Saudi dan disampaikan kepada Bernama menunjukkan bahawa ia merupakan salah satu daripada banyak hasil pertemuan antara Anwar dan Putera Mahkota serta Perdana Menteri Arab Saudi Putera Mohammed bin Salman.


Mengenai krisis semasa di Semenanjung Gaza, kedua-dua pihak menekankan peranan penting masyarakat antarabangsa dalam memberi tekanan kepada Israel untuk menghentikan rancangannya untuk menyerang Gaza. Mereka juga dengan tegas mengingatkan tentang percubaan pengusiran paksa rakyat Palestin dan akibat buruk yang akan berlaku daripadanya.


Kepentingan meningkatkan usaha untuk mencapai penyelesaian menyeluruh dan adil dalam konflik Palestin-Israel turut ditekankan.


Ini termasuk mengejar jalan yang sebenar untuk perundingan yang bermakna dan berkesan yang selaras dengan prinsip penyelesaian dua negara, resolusi antarabangsa yang berkaitan, dan Inisiatif Kedamaian Arab. Rundingan itu sepatutnya menjamin hak rakyat Palestin untuk mendirikan negara berdaulat mereka, dengan Jerusalem Timur sebagai ibu kotanya, berdasarkan sempadan tahun 1967.


Mereka juga membincangkan tentang keadaan keselamatan, kestabilan, dan kemanusiaan di Afghanistan, serta krisis Yaman dan peranan Arab Saudi dalam mendorong dialog antara pihak-pihak Yaman dan sokongan ekonominya kepada Yaman.


Kenyataan itu menyatakan bahawa Malaysia juga menyambut baik kembalinya hubungan diplomatik antara Arab Saudi dan Iran yang akan menyumbang kepada keselamatan dan kestabilan rantau itu.


Kedua-dua pihak menekankan pentingnya untuk mengaktifkan Majlis Penyelaras Arab Saudi-Malaysia dan jawatankuasa-jawatankuasa di bawahnya bagi mencapai aspirasi kepimpinan kedua-dua negara dan menyumbang kepada peningkatan dan pembangunan perkongsian serta kerjasama antara kedua-dua negara dalam bidang kepentingan bersama.


Kenyataan itu juga menyatakan bahawa Putera Mahkota Mohammed bin Salman menghargai sokongan kerajaan Malaysia kepada usaha Riyadh dalam menjadi tuan rumah World Expo 2030, Piala Dunia 2034, dan Asian Organization of Supreme Audit Institutions (ASOSAI) 2027.


Kenyataan itu juga mencatatkan bahawa pihak Malaysia mengucapkan penghargaan terhadap usaha Kerajaan Arab Saudi dalam menjaga dua masjid suci dan melayani pengunjungnya, sama ada mereka merupakan jemaah haji, pelaksana Umrah, atau pelawat.


Dalam bidang ekonomi, perdagangan, dan pelaburan, kedua-dua pihak menyatakan tekad mereka untuk meningkatkan pelaburan dengan syarikat-syarikat Malaysia dijemput untuk memanfaatkan peluang pelaburan yang disediakan oleh program dan projek Visi 2030 Arab Saudi.


Kedua-dua pihak mengutarakan aspirasi mereka untuk meningkatkan kerjasama dalam bidang pembiayaan Islam dengan menyediakan produk dan perkhidmatan pembiayaan berunsur Islam, terutamanya berkaitan dengan pembiayaan Islam Murabaha.


Kenyataan itu juga menyatakan bahawa sementara pihak Malaysia menyambut baik pelancaran inisiatif "Saudi Green" dan "Middle East Green" oleh Arab Saudi sebagai sokongan terhadap usaha negara itu dalam menangani perubahan iklim, pihak Arab Saudi menyambut baik pelancaran Rancangan Jalan Raya Tenaga Baru Terbarukan Nasional (NREP) baru-baru ini oleh Malaysia.

bottom of page